Perubahan Menuntut Pengorbanan

0 comments

Bismillahirrahmanirrahim.
Alhamdulillah, setinggi-tinggi  kesyukuran dan puji-pujian buat Allah yang mengurniakan nikmat-nikmat dan kesenangan. Selawat dan salam kepada junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w.

“…Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.”
(Surah Ar-Ra’d, 13:11)

Berubah?
Apa yang perlu diubah?
Untuk apa kita berubah?
Sudah cukupkah perubahan kita?

Beberapa soalan yang mungkin tidak selalu, namun pasti pernah menerjah ke dalam kotak fikiran kita. Pendapat peribadi, soalan-soalan ini perlu ditimbulkan selalu, bukan dengan niat ingin berubah untuk mendapatkan  status atau pangkat. Namun dengan niat untuk muhasabah diri, meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah s.w.t.

Siapalah diri ini untuk menilai dan menuding jari lantas mengatakan:

“Awak jahat!”
“Awak baik, tapi masih tidak cukup lagi…”
“Awak… bla bla… bla bla…”

TIDAK. Tepuk dada tanyalah hati dan iman sendiri. Apa yang kurang? Apa yang tidak cukup? Apa yang perlu diisi lagi?

Perubahan itu bukanlah sesuatu yang mudah. Bukan sesuatu yang berlaku sepantas kilat. Bukan juga sesuatu yang berlaku tanpa disangka-sangka. Bukan sesuatu yang boleh dijual beli, apatah lagi diwarisi!

Kalau ingin berubah, ada sesuatu yang harus dikorbankan. Pengorbanan ini perlu untuk kita menjadi hamba yang lebih tunduk dan patuh kepadaNya. Bergantung pula kepada kesanggupan dan azam, pengorbanan itu pasti akan berbeza bagi setiap insan.

Ada yang perlu mengorbankan minatnya pada sesuatu. Contohnya muzik, fesyen dan sebagainya yang tidak selari dengan landasan iman.
Mungkin ada yang perlu mengorbankan masa yang lebih untuk mendalami lagi keindahan dan kesempurnaan islam.
Ada juga yang mengorbankan sesuatu yang paling dikasihinya…

InsyaAllah, tiada pengorbanan yang sia-sia untuk berjihad melawan nafsu sendiri. Hidayah itu milik Allah, ia tidak akan datang bergolek mahupun terbang melayang kepada kita. Ia perlu dicari!

Satu pencarian yang dijalankan bersungguh-sungguh pasti akan membuahkan hasil, mungkin tidak seperti yang disangka, namun ialah yang terbaik untuk kita. Malahan mungkin  lebih baik daripada sangkaan kita sendiri! Allahlah yang paling berhak atas hamba-hambaNya, Dialah yang lebih mengetahui…

Masih teragak-agak untuk memulakan perubahan? Tidak mengapa, ikutlah keupayaan diri, bertatihlah andai tidak boleh berlari. Namun kadangkala perlu juga ada daya penolak dari luar. Maka mintalah pertolongan daripada sahabat handai, ahli keluarga, ataupun golongan-golongan yang boleh dipercayai agar tidak mudah gugur di pertengahan. Amat merugikan!

“Tidak ada seorang umat pun yang dapat mendahului ajalnya, dan tidak (pula) dapat meminta penundaan(nya).”
(Surah Al Hijr, 15:5)

Apa yang pasti, jangan terleka dengan kehidupan yang dimiliki sekarang. Jangan mudah berpuas hati. Jangan mudah mendiamkan diri. Kita tidak mengetahui apa yang tertulis untuk kita. Di situlah terletak keindahannya. Ia memberikan harapan, ia juga memberikan dorongan agar tidak lalai. Subhanallah, Allahuakbar!

If you lose your way,
Believe in a better day,
Trials will come,
But surely they will fade away…

[I Believe-Irfan Makki  feat. Maher Zain]

Do you believe? I believe. I believe in Allah, I believe in me, I believe in you. InsyaAllah, dengan lafaz bismillah mari kita bersama-sama lakukan perubahan untuk menggapai kasih dan redhaNya.

Wallahua’lam.

                                                       

-AH-


Post a Comment