Nilai Kemaafan

0 comments
Assalamualaikum wbt..
Bismillahirrahmanirrahim.

Maafkanlah. [Kredit]
Memaafkan,melupakan dan menyayangi,bukanlah suatu ungkapan,tapi suatu perbuatan.

Maaf. Satu perkataan yang mudah tetapi amat sukar  kepada seseorang yang perlu memberikan suatu kemaafan.Apabila seseorang melakukan sesuatu perkara yang memeritkan jiwa,menjatuhkan dan menyedihkan kita.

Melupakan.Satu perkataan yang akan memadamkan suatu memori.

Sayang. Satu perkataan yang membahagiakan semua orang.Suatu perkara yang mampu membuatkan orang rasa tersenyum,indah,riang dan senang.

Memaafkan,melupakan dan menyayangi.

Jika orang yang paling kita sayang,melukakan hati kita,lalu meminta maaf dari kita.Mungkin sesetengah daripada kita mengalami pelbagai situasi,ada yang ringan,ada yang berat.Situasi yang melukakan hati,mengguris jiwa.Mungkin ada yang sukar untuk memaafkan.Tapi,adakah kita mempersoalkan diri kita untuk memaafkan ini bahawa betulkah kita betul-betul sayang akan orang itu jika orang itu membuat kesalahan yang besar kepada kita?

 
Plisss.. maafkan saya! [Kredit]
Apakah nilai maaf sebenarnya?

Rasulullah secara khusus menggambarkan besarnya keutamaan dan pahala sifat mudah memaafkan di sisi Allah dalam sabda beliau: “Tidaklah Allah menambah bagi seorang hamba dengan pemberian maafnya (kepada saudaranya) kecuali kemuliaan (di dunia dan akhirat)”[1].HR Muslim

Kemuliaan di sisi Allah lah yang paling baik untuk di dunia dan akhirat.

“Jika kamu melahirkan sesuatu kebaikan atau menyembunyikan atau memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), maka sesungguhnya Allah Maha Pema'af lagi Maha Kuasa.” (QS: an Nisa’ [4]: 149).

” …..dan hendaklah mereka mema’afkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang ” (QS. An Nuur [24] ; 22)

Sifat pemaaf Allah ialah satu nikmat yang besar.Siapakah yang akan mengampunkan dosa-dosa kita untuk menghadapi hari akhirat nanti? Kita sendiri sebagai manusia juga ada melakukan kesalahan sama ada yang kita sedar atau pun tidak.

Di dunia ini,seringkali kita melakukan kesalahan,kita memohon ampun kepada Allah.Allah tetap mengampunkan hamba-hambaNya yang bertaubat malah makin menyayangi hamba-hambaNya yang bertaubat.Kita sebagai hamba Allah haruslah mencuba untuk menyayangi kembali orang yang pernah membuat kesalahan kepada kita walaupun sukar kerana itulah amalan yang paling Allah suka.

“Barangsiapa senang melihat bangunannya dimuliakan, derjatnya ditingkatkan, maka hendaklah dia mengampuni orang yang bersalah kepadanya, dan menyambung (menghubungi) orang yang pernah memutuskan hubungannya dengan dia.“ (HR: Al-Hakim).

Semuanya dah tertulis segala perjalanan.Setiap orang ada masalah,tetapi, saat dimana kita berada,itulah yang terbaik Allah letakkan untuk kita.Bersyukurlah kerana dapat menghayati erti memberi maaf.Mungkin rasa diri ini tidak mampu untuk memberikankan suatu kemaafan kerana masih ada tersembunyi rasa hipokrit dan tidak ikhlas itu sendiri.Tapi kita boleh mencuba untuk mencapai keikhlasan dalam memaafkan itu sendiri.Allah sentiasa memberi peluang kepada hamba-hambaNya untuk  memperbaiki diri.Moga kita tidak mensia-siakan setiap peluang keadaan yang Allah kurniakan.Moga terus sabar,tabah dan ikhlas untuk memaafkan.
Bismillah =')

Wallahu'alam.






Post a Comment

Jangan Kita Lupa

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum wbt.

Jangan sesekali kita lupa. [Kredit]

Jangan Kita Lupa
Ya,
Jangan kita lupa,
Ujian itu lumrahnya dunia,
Diberi kepada yang dikehendakiNya,
Mungkin untuk sedarkan diri kita,
Yang hakikatnya sedang alpa.

Jangan kita lupa,
Sakit itu juga satu ujian,
Untuk membersihkan diri kita,
Menggugurkan dosa-dosa kita,
Yang banyaknya terlampau-lampau,
Luar dalam yang tak terlihat kita.

Jangan kita lupa,
Yang sebenarnya,
Allah sangat sayangkan kita,
Lebih dari kasihnya ibu terhadap anak,
Dan hakikatnya lebih dari segala-galanya.

Ya,
Jangan kita lupa,
Untuk mengucapkan Alhamdulillah,
Di atas nikmat iman & Islam,
Yang dikurniakan Tuhan Semesta Alam,
Sebelum sempat keluar ke alam.

Jangan kita lupa,
Kejayaan itu semuanya dari Allah,
Usaha kita hanyalah sandaran,
Natijahnya Allahlah yang berikan,
Oleh itu, tawakkallah hanya kepada Tuhan.

Jangan kita lupa,
Nasi di dalam suapan kita itu,
Adalah rezeki dari Tuhan ar-Razzak,
Tidaklah diberi sedemikian begitu,
Melainkan untuk kita syukuri sebelum nazak.

Jangan kita lupa,
Allah itu selalu ada,
Ada bersama kita setiap masa,
Bukan seperti chipsmore,
Kejap ada kejap tiada.

Jangan kita lupa,
Setiap saat digoda khannas,
Dalam mendaki redha Ilahi,
Peliharalah hablu minAllah hablu minannas,
Untuk elakkan perpecahan umat ini.


Wallahu'alam.


Post a Comment

Warna-Warni Aidilfitri

0 comments
Bismillahhirrahmanirrahim

Volgograd : Pada 22 September 2013, sebuah majlis sambutan hari raya telah diadakan di Hiroshima 8. Majlis ini secara tradisinya dianjurkan  oleh para pelajar tahun 4 VSMU, kali ini diketuai oleh saudara Muhammad Yusri dan saudari Syeeda Zaid dengan kerjasama badan-badan persatuan seperti AZAM Russia, MSA, IMAM, dan KUV. Majlis yang dirancang sejak semester lepas tetap dijalankan walaupun bulan Syawal telah lama berlalu namun kehangatannya masih terasa.

Lebih menarik dan unik lagi apabila sambutan kali ini bertempat di hadapan hostel Hiroshima bertemakan “outdoor” diiringi dengan angin musim luruh yang sepoi-sepoi bahasa. Majlis bermula dengan ketibaan “curator” para pelajar Malaysia , Nina Arsenevna  dan Vladislav Goncharenko. Seramai lebih kurang 200 pelajar Malaysia berkumpul bagi sama-sama memeriahkan sambutan yang terdiri dari pelbagai kaum dan bangsa.

Majlis diserikan dengan pelbagai persembahan antaranya qasidah bertajuk “ Ya Hanana” , akustika raya oleh pelajar tahun 4 dan tahun 3 , koir oleh para pelajar tahun persediaan, sketsa raya serta kuiz teka-teki dan tidak lupa penghargaan kepada para pelajar tahun 6. Sesungguhnya majlis yang berjaya dirancang dan dilaksanakan ini dapat merapatkan dan mengeratkan lagi hubungan silaturrahim, ukhuwah sesama komuniti kecil para pelajar Malaysia di Volgograd. Tahniah kepada pihak penganjur yang bertungkus-lumus dalam memastikan kelangsungan majlis Warna-Warni Aidilfitri di samping warna-warni indahnya kehidupan saling mengenali, bantu-membantu dan bekerjasama.  


Firman Allah SWT yang bermaksud,
“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”
(surah al-Hujurat,  49:13)

credit to Jonah Seeni


credit to Atika Abriza

credit to Jonah Seeni



Post a Comment

PRODUKTIVITI: Aturkan Hari Anda!

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, sudah hampir sebulan kita menjejakkan kaki kembali di atas bumi Russia ini demi mengejar segulung ijazah, mahupun untuk memantapkan iman dan tarbiyah.

Dengan keazaman yang baru, strategi-strategi kita juga harus diperkemaskan untuk memastikan kejayaan di penghujungnya nanti! Strategi yang disusun kemas pasti dapat membantu kita untuk melalui hari-hari mendatang yang sudah semestinya penuh dengan dugaan. Sebaliknya, kita akan mudah terleka andai tidak menyusun hari-hari kita dengan lebih sempurna.

Yok kita rujuk gambar di bawah ini!


10 tips hebat:
1. Bangun subuh.
2. Uruskan masa sebaiknya.
3. Kekalkan ruang kerja yang kemas.
4. Susun kerja mengikut prioriti.
5. Jangan bertangguh.
6. Susun tugas mengikut hari.
7. ‘Centralize’ jadual, temujanji dan bulatan gembira!
8. Tetapkan tempat spesifik untuk setiap bahan.
9. Elakkan aktiviti tidak berfaedah.
10. Muhasabah aktiviti harian.

InsyaaAllah, dengan mengikuti sepuluh saranan-saranan yang diberikan, hari-hari kita bakal dipenuhi dengan produktiviti! Mari kita sama-sama cuba amalkan!

“Tidak akan bergeser kedua kaki anak Adam di hari kiamat dari sisi Rabb-Nya, hingga dia ditanya tentang lima perkara (yaitu): tentang umurnya untuk apa ia habiskan, tentang masa mudanya untuk apa ia gunakan, tentang hartanya dari mana ia dapatkan, dan dalam hal apa (hartanya tersebut) ia belanjakan dan apa saja yang telah ia perbuat dari ilmu yang dimilikinya.”

(HR. ath-Thirmidzi no. 2416, ath-Thabrani dalam al-Mu’jam al-Kabir jilid 10 hal 8 hadits no. 9772 dan hadits ini telah dihasankan oleh Syaikh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadits ash-Ashahihah no. 946)

Wallahua’lam.


Post a Comment

Harapan

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum wbt.

Kerana kita masih punya harapan. [Kredit]
Perjalanan hidup ini penuh dengan rintangan. Dalam setiap langkah terselit ujian. Silap langkah, tersungkur jatuh ke lembah dosa. Akan tetapi Allah At Tawwab Maha Berulang-ulang Menerima Taubat.

Tidak bermaksud kita boleh membiarkan sahaja diri bergelumang dosa. Kerana taqwa, kita berhati-hati dalam melangkah. Kerana setiap langkah itu membawa kesan pada diri.

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Tiada kemungkinan untuk kita kembali ke masa lampau untuk mengubah sesuatu kesalahan ataupun sesuatu yang tidak kita senangi.

Apakan daya, pena telah diangkat, dakwat telah kering. Kita manusia biasa. Tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Lalu bagaimana dengan kenangan-kenangan pahit yang menghantui diri? Begitu sukar untuk dilupakan. Simpan sahaja kemas-kemas di dalam hati. Semoga ia menjadi pengajaran buat diri yang sering lupa.

Apa hikmah yang sebenarnya disembunyikan oleh Allah di sebalik semua itu. Terasa lelah dan penat kita memikirkannya. Tetapi berdamailah kerana sesungguhnya tidak Allah menjadikan sesuatu itu sia-sia. Maka, hargailah nikmat susah dan senang kita melayari kehidupan sebagai seorang hamba Allah kerana sesungguhnya di sebalik semua itu ada kemanisan yang sedang menunggu.

Seseorang yang beriman itu tidak berputus asa dengan rahmat Allah. Yakin dengan Allah. Berbaik sangka dengan Allah. Tidak putus pengharapan kepada yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Firman Allah dalam surah Yusuf [12:87]

"... dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya yang berputus asa dari rahmat Allah, hanyalah orang-orang yang kafir." 

WAllahua'lam.

'Boleh jadi dosa yang menimbulkan rasa rendah diri lebih baik daripada amalan kebajikan yang menimbulkan rasa sombong.' –Sheikh Hamza Yusuf.


Post a Comment

Bekerja Dan Berjuang di Jalan Allah

0 comments

Bismillahirahmannirahim.
Assalamualaikum wbt.

Dan katakanlah: `Bekerjalah kamu, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.” (9:105)

Bekerja di jalan Allah, bukan mudah untuk seorang manusia yang sentiasa diasak kenikmatan dunia dan godaan nafsu. Tetapi ia bukanlah sesuatu yang mustahil. Bekerja di jalan Allah memerlukan semangat juang yang tinggi bukan hanya dari diri sendiri, malah dari persekitaran.

Di sini kami kongsikan tips-tips untuk kita terus sama-sama bersemangat berjuang, hanya demi mengejar redha Allah SWT, in shaa Allah

1.Niat kerana Allah adalah pencetus semangat.
Tak kira bila, di mana dan apa pun yang sedang kita buat, baik bersendiri atau bersama sahabat-sahabat, usahakan untuk selalu mengingati Allah. Berdoalah dan berniatlah segala-galanya hanya demi Allah.

“Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku untuk Allah, Tuhan sekalian Alam”

2.Praktikkan apa yang selalu kita katakan!
Lakukan, kerjakan dan amalkan setiap kata-kata kita. Terutama kata-kata yang kita lontarkan semasa menasihati sahabat kita.

“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.” (61:2-3)

3.Teladani Al-Quran dan sirah Rasulullah dalam mensyiarkan Islam
Al-Quran begitu sarat dengan pelajaran mengenari cara dan peranan Rasulullah SAW dalam menyebarkan Islam. 
“Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Aya-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua” (17:82)

4.Bersama dengan mereka yang juga bekerja 
Sahabat-sahabat akan menjadikan kita lebih semangat dan penolong sewaktu futur. Dengan adanya mereka, banyak pengaruh positif dan semangat berpasukan untuk sama-sama mengajar redha ilahi.

 

5. Positif!
Sentiasa tersenyum dalam apa jua keadaan, dan yakin dengan kebesaran Allah SWT.

Wallahualam.



Post a Comment

Berjalan Tanpa Henti

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum wbt.

Target

Come on guys! we can do it!

Manusia, amnya, mahukan yang terbaik untuk masa depan mereka. Justeru mereka meletakkan target, sasaran untuk dipenuhi.

  • “apa azam baru kau sem ni?”
  • “aku ingat nak kejar semua pyat yang ada taun ni la”
  • “aku ingat nak buat duit la tahun ni, Moscow macam tempat senang buat bisnes je”
  • “aku ingat nak cari calon la, almaklum diri pon dah 6th year”


Pun begitu mereka selalu lupa, bahawa cita-cita besar mulanya dengan usaha yang biarpun kecil, namun "persistent" dan tidak henti-henti.

  • “eh kau ni, sembang cakap nak kejar semua pyat la, apa la, kelas tadi kenapa ponteng?”
  • “aku rasa kau ada cakap nak mula bisnes hari tu, apa cerita dok main game je 24 jam?”
  • “kot ye pon nak carik calon, potong la rambut tu dulu, dah macam mat ganja aku tengok, siapa yang hingin?”


Usaha

Kunci kejayaan sebenarnya adalah taqwa.
Seringkali kita gagal bila berbicara soal usaha, sasaran dan azam yang diniatkan semua lebur kerana banyaknya sembang kosong macam tin, tapi usaha tak ke mana.

Allah berfirman dengan kalamNya yang mulia yang bermaksud:


“Barang siapa yang bersungguh-sungguh di jalan Kami sungguh benar-benar akan Kami tunjukkan jalan Kami”
(Al-ankabut: 69)

Jika usaha yang dihampar setinggi gunung, masakan Allah yang Maha Pemurah akan membiarkan hambaNya terkontang-kanting keseorangan di jalanan, kan? Usaha, usaha dan usahalah lagi!

Niat

Main tarik tali. 
Bila kita hendak mula melangkah ke arah yang dituju, pastikan niat diletakkan di tempat yang betul. Bila niat terpesong, mudah sangat nak terjerumus nanti. Sokmo kita dengar hadis “sesungguhnya setiap amal itu dengan niat”, tapi bila tiba masa pengamalan, apakah bertepatan amalan/perbuatan kita dengan niat yang disasar? *muhasabah*


Langkah



“A journey of a thousand miles begins with a single step.”


Semester baru, azam baru.
Biar sekecil mana usaha mula, sepak mula kita,
jangan pernah berhenti mengejar sasaran yang tersemat di hati.

Langkah.
Teruskanlah melangkah.
Menuju syurga abadi.

Wallahu a’lam


Post a Comment

Edisi Juniors: Apa yang menarik di Russia?

4 comments
Bismillahirahmannirahim...
Assalamualaikum wbt.

Edisi kali ini khas untuk junior atau freshman year yang bakal melanjutkan pelajaran di bumi Russia ini tidak lama lagi. Apa yang menarik di Russia? Selain dari menawarkan beberapa pilihan universiti yang berprestij, Russia juga menawarkan tempat-tempat yang menarik sebagai pusat pelancongan. 

Tanpa kita sedari dan syukuri, tempat yang kita belajar sekarang adalah antara tempat pelancongan yang ingin dilawati oleh semua orang di merata dunia. Terutamanya jika anda belajar di Moscow. Artikel kali ini membawakan beberapa tempat menarik di bumi Moscow, Volgograd, dan Nizhny Novgorod, beserta kehidupan sebagai pelajar di sini. 

Moscow, Russia.

St Basil Cathedral menjadi tarikan utama di Moscow

Moscow merupakan ibu negara Rusia yang menarik dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan. Contohnya kemudahan pengangkutan yang sangat efisyen seperti metro, bas, trolleybus dan mashrut. Antara kemudahan lain yang boleh didapati ialah kedudukan lapangan terbang antarabangsa yang terletak di Moscow, jadi tidak sukar untuk pelajar bagi keluar melancong ke negara-negara lain. 

Stesen Metro bawah tanah di Moscow.

Kedutaan Malaysia-Rusia juga berpusat di Moscow yang sentiasa bersedia menerima kunjungan atau masalah yang dihadapi oleh pelajar Malaysia.

Selain itu, dengan terdapatnya puluhan pusat membeli-belah  di Moscow, para pelajar mudah mendapatkan barang-barang keperluan terutamanya pakaian di musim sejuk. Kemudahan bagi mendapatkan makanan halal juga sangat mudah samada di pasaraya ataupun di sekitar masjid. Pelajar disini tidak mempunyai masalah berkaitan dengan jaringan internet dan kadar panggilan ke Malaysia juga murah. 

Ice skating ring di pusat bandar sewaktu musim sejuk.

Antara aktiviti menarik lain yang diadakan di Moscow ialah expo halal dan pesta cahaya. Secara keseluruhannya, Moscow adalah sebuah kota yang mampu memudahkan hidup anda sebagai seorang pelajar.

Volgograd, Russia. 

City of Heroes. 
Tarikan utama di bandar Volgograd.


Volgograd juga merupakan salah satu daripada bandar-bandar yang menempatkan pelajar Malaysia di Russia. Terletak di bahagian selatan Russia, perubahan suhunya boleh menjadi sedikit ekstrem apabila suhu yang tinggi pada musim panas iaitu 40darjah boleh menurun sehingga -40darjah pada musim sejuk! 

Namun, pemandangan dan keadaan bandarnya yang tenang dan aman, jauh daripada kesibukan kota menjadikan pengalaman hidup di sini bakal menjadi satu kenangan yang tidak dapat dilupakan. Kenderaan awam yang murah dan senang didapati memudahkan pergerakan untuk ke kelas, kedai, dan hospital. 


Terdapat ramai pelajar Malaysia yang menetap di hostel universiti, tetapi ada juga yang berpindah ke apartmen sewaan sendiri untuk menimba lebih banyak pengalaman menguruskan diri di tempat orang. Bandar penuh bersejarah ini juga bakal menyertai kemeriahan Piala Dunia 2018 nanti. Maka, banyak pembaharuan yang sedang dilaksanakan untuk meningkatkan keselesaan para penduduknya termasuklah penambahbaikan jalanraya, pembinaan bangunan-bangunan baru, dan servis pelanggan yang lebih memuaskan. 

Suka  bersenam? Pemandangan matahari terbit dan terbenam di pinggiran sungai Volga bakal menemani anda di sepanjang trek jogging yang paling popular di sini. All in all, Volgograd merupakan satu tempat yang tenang dan kondusif untuk menimba ilmu dan pengalaman baru sepanjang pengajian anda di Russia nanti!

Nizhny Novgorod, Russia

Next stop - Nizhny Novgorod

Nizhny Novgorod. Bandar yang terletak paling utara antara ketiga-tiga bandar ini. Lokasinya tidak terlalu jauh dari Moscow. Nizhny selalu dianggap pertengahan antara kesibukan kota di Moscow dan ketenangan di Volgograd. Ia menjadi tempat yang kondusif untuk pelajar, kurang kesibukan kota dan masih menyimpan nilai-nilai keharmonian dan keamanan.

Tarikan utama - Kremblin di Nizhny Novgorod. 

Untuk bergerak dari lapangan terbang di Moscow ke Nizhny, anda boleh memilih untuk menaiki kapal terbang (satu jam), Sapsan train - tren berkelajuan tinggi (4 jam), tren biasa (6-7 jam) atau van/mashrut (7 jam dan ke atas). Tiada masalah ketiadaan tempat tinggal di sini kerana semua pelajar dikehendaki untuk tinggal di Hostel dan harga yang ditawarkan sangat berpatutan dalam RM1500-RM2500 setahun, mengikut keluasan bilik anda.

Untuk mendapat bekalan makanan halal, terdapat supermarket yang menjualnya atau boleh didapati di masjid yang terletak 30-45 minit dari hostel. Terdapat banyak pusat beli-belah, yang terletaknya dekat mahupun jauh. Tarikan lain untuk melanjukan pelajaran di Nizhny Novgorod State Medical Academy adalah pembelajaran selama 6 tahun sepenuhnya dalam bahasa Inggeris. Begitu juga dengan sewaktu dengan peperiksaan akhir. Sesetengah universiti di Russia, akan mempunyai kuliah dalam bahsa Russia, tetapi tidak di Nizhny. 

Pejabat dekan NNSMA di Minina Square. 

Walking street di Nizhny Novgorod.

Kesimpulan
Mungkin anda telah pun memilih universiti yang ingin anda duduki, jangan risau kerana pilihan anda itu sebenarnya adalah yang terbaik buat anda tanpa anda sedari. Di mana-mana pun anda bercadang untuk menyambung pelajaran, bawalah niat yang ikhlas Lillahi taala. InsyaAllah, kehidupan anda akan lebih diberkati di bumi Russia ini. 

Akhir kata. Selamat datang ke bumi Soviet, Russia!


4 comments

Post a Comment

Terapi Jiwa

0 comments

Bismillah. Alhamdulillah.

Allah ya Allah.

Alhamdulillah a'la kulli hal. Terima kasih kepada Allah di atas segala-galanya.

Kita masih bernafas dengan nikmat yang paling bernilai yang dikurniaNya, iaitu nikmat iman dan Islam. Pertamanya, sama-samalah kita memanjatkan kesyukuran ke atas Allah dan berselawat ke atas Baginda Muhammad S.A.W.

Tidak terhitung rasanya dan tidak akan pernah dapat kita hitung segala nikmat yang telah kita peroleh sepanjang hayat ini. Nikmat kesihatan, kesejahteraan, kebahagiaan, keluarga dan yang paling penting adalah kenikmatan bergelar seorang Muslim yakni kita memiliki aqidah yang sohih.

Indahnya jika memiliki halawatul iman. Allah...
Dalam mengharungi pancaroba dunia yang semakin menyesakkan dada, menyakitkan mata dan mempengaruhi hati  serta akal dan minda, kita harus sedar bahawa betapa pentingnya untuk menjaga kalimah syahadah dari segi kata-kata mahupun perbuatan seharian kita.

Allahu Rabbi. Antara kita tidak ada yang terlepas dari mempunyai sejarah silam. Kisah silam masing-masing yang berlalu. Kini, kita berhijrah, berubah. Tidak lain dan tidak bukan, hanya untuk mencari redha Allah.

Apabila berbicara tentang perubahan mahupun penghijrahan, semestinya kita mahukan aspek kehidupan yang lebih baik dari sebelumnya. Kita tidak mahu lagi terus-menerus dalam kealpaan. Kita mahu terus dalam rahmatNya dan kasih sayangNya. Ingatlah bahawa kita hidup di dunia ini adalah untuk kembali kepada Allah nanti. Segalanya milik Allah.

Apabila hati mula membisik mahu melakukan kemungkaran atau kembali kepada jalan lama, teguhkanlah hati. Tetapkanlah jiwa kita bahawa Allah sentiasa mengawasi kita. Malaikat kiri dan kanan sentiasa sibuk mencatat. Yang baik mahupun sebaliknya. Pasakkan di hati bahawa erti sebenar atau arah  tuju matlamat kita adalah untuk Allah dan Rasulullah S.A.W. Jangan lupa berbuat baik kepada kedua-dua orang tua, kaum keluarga, sahabat-sahabat dan orang sekeliling kita. Seimbangkanlah "habluminAllah dan habluminannas" kita. Satu kepastian, bahawa kita tidak mahu lagi kembali seperti dulu setelah Allah menyelamatkan kita dari api neraka yang bernyala-nyala. Astaghfirullahal'azim.

Firman Allah S.W.T dalam surah Ali 'Imran ayat ke 103 :

"Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu- padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat pertunjuk hidayahNya."


Akhir kalam, perbanyakkan solat sunat taubat, beristighfar, mengaji, dan ibadat-ibadat sunat yang lain. Paling penting adalah melaksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya. Semoga terus istiqamah dalam penghijrahan. Ingatlah bahawa mujahadah itu pahit kerana syurga itu tersangat manissss... Tersenyumlah dan berwajah ceria selalu. Semoga Allah terus meredhai.Amin. Cintailah Allah, cintailah Rasulullah S.A.W. Jangan lupa untuk berselawat dan berzikrullah.. J 

Pesanan khidmat masyarakat: Air mata dalam doa adalah lebih indah nikmatnya, kerana kita berkongsi rasa dengan Allah S.W.T . SubhanAllah. Doa, doa dan teruslah berdoa.

For sure. No doubt.




Post a Comment

Permulaan Sebelum Pengakhiran

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyanyang.

Assalamualaikum wbt.

=) niat yg baik-baik, insya Allah akan datang yang baik-baik juga.

Mulakan dengan yang paling utama.
Kepada siapa patut anda tuju pada mulanya untuk segala-galanya.Untuk kesudahan yang sempurna haruslah dimulakan dengan permulaan yang sempurna.Permulaan yang sempurna dengan bersandarkan pada Allah SWT.Niatkan segala sesuatu kerana Allah,dan memperbanyakkan niat yang baik kerana Allah dalam sesuatu perkara.

Kadang-kadang kita terlupa siapa yang memegang segala kejayaan dan kebaikan urusan kita.Mungkin kita akan merasa diri kita lemah di kala kita jatuh, di kala kita sendiri sepi, tetapi menjadi hamba Allah merupakan sesuatu perkara yang memberi kekuatan kepada diri kita kerana Maha Pencipta jugalah yang Maha Mengetahui untuk membantu hamba-hambaNya yang ibaratnya seperti seseorang yang tercari-cari dalam keadaan yang serba kekurangan di padang pasir yang terik dan panas.

Kadang-kadang kita terlupa kepada Maha Pemberi yang sudah memberi berbagai-bagai nikmat jika kita bandingkan dengan musibah yang menimpa kita di suatu waktu.Siapakah kita untuk 'demanding' itu dan ini jika kita tidak berjaya menjadi hamba yang baik,tambahan pula dengan akal yang terbatas.

Sudah tiba masanya untuk memulakan langkah seiringan dengan niat yang kembali kepada kita sebagai hamba yang bekerja untuk Allah untuk mencapai redhaNya di dunia dan akhirat kelak.

Jom kita tengok semula hadis 1,

Daripada Amirul Mukminin Abi Hafs ibn Khattab radhiallahu anhu katanya :

Aku telah mendengar Rasulullah sallallahulaihi wa sallam bersabda : “Tiap-tiap amal harus disertai dengan niat. Balasan bagi setiap amal manusia , ialah pahala bagi apa yang diniatkannya. Maka barangsiapa (niat) hijrahnya kerana Allah dan RasulNya, baginya pahala hijrah kerana Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa (niat) hijrahnya kerana dunia yang hendak diperolehinya atau kerana perempuan yang hendak dikahwininya, maka (pahala) hijrahnya sesuai dengan niatnya, untuk apa dia hijrah.

Mari niatkan segala sesuatu kerana Allah SWT jika kita berada di permulaan yang sebelum pengakhiran.Masih belum terlambat.Semoga setiap detik masa yang berlalu, ganjaran-ganjaran yang telah Allah janjikan untuk hamba-hambaNya yang soleh telah menjadi milik kita.



Post a Comment

FRIDAY WRAP (07-12 SEPT 2013)

0 comments
assalamualaikum wbt.
Azam Russia kembali dengan berita-berita dan isu-isu terkini pada minggu ini.



Presiden interim Mesir telah melanjutkan perintah kecemasan selama dua bulan, memetik keadaan keselamatan.
Keadaan kecemasan hampir sebulan, yang memberikan pasukan keselamatan kuasa tangkapan yang lebih besar, telah tamat tempohnya dalam masa beberapa hari pengumuman yang dibuat pada hari Khamis.
Ia mula-mula diisytiharkan pada pertengahan bulan Ogos selepas pihak berkuasa membersihkan dua perkhemahan protes yang diadakan oleh penyokong  Presiden Mohamed Morsi, yang menyebabkan keganasan yang meragut nyawa hampir 1,000 di hari berikutnya.
Semenjak itu, perintah berkurung pada waktu malam juga telah berkuat kuasa dalam banyak negara.
Kerajaan akan membuat keputusan secara berasingan sama ada untuk terus perintah berkurung.
Bantahan oleh penyokong Morsi yang berterusan hampir setiap hari, dan kerajaan mengatakan ia menghadapi kempen ganas dianjurkan untuk menjejaskan kestabilan negara.
Pihak berkuasa telah menjalankan tindakan keras ke atas penyokong Morsi, termasuk ahli-ahli utama Ikhwan Muslimin dengan menuduh mereka menghasut keganasan.
Pegawai keselamatan berkata sekurang-kurangnya 2,000 anggota Ikhwan Muslimin dan gerakan Islam yang lain telah ditangkap pada bulan lalu, mereka semua menghadapi pendakwaan
 Pada masa yang sama, serangan ganas di balai polis, pejabat-pejabat kerajaan dan gereja-gereja telah berkembang lebih kurang ajar di selatan Mesir, Semenanjung Sinai dan lebih dekat ke ibu negara, Kaherah.
Sehari sebelum, sepasang pengebom berani mati memandu kereta bahan letupan-sarat mereka ke sasaran ketenteraan di Sinai, membunuh sembilan tentera.
Minggu lepas, sebuah kereta pengebom berani mati di Kaherah mensasarkan konvoi Mohammed Ibrahim, Menteri Dalam Negeri yang menjaga polis.
Ibrahim melarikan diri tanpa luka tetapi orang awam yang terbunuh, di pertama seperti cubaan membunuh politik sejak 3 Julai menggulingkan Morsi itu.






Syria telah memutuskan untuk menyerahkan kawalan senjata kimia kerana cadangan Rusia dan bukan ancaman campur tangan tentera AS, agensi berita Interfax memetik Presiden Bashar al-Assad sebagai berkata dalam satu wawancara televisyen Rusia.
Assad membuat kenyataan itu dalam temu bual dengan TV kerajaan Rusia yang telah televisyen pada hari Khamis, sebagai John Kerry, Setiausaha Negara Amerika Syarikat, mendarat di bandar Switzerland Geneva untuk bertemu rakan sejawatannya dari Rusia itu Sergey Lavrov dan membincangkan bagaimana PBB boleh menjamin dan memusnahkan kimia Assad senjata.
"Syria meletakkan senjata kimia di bawah kawalan antarabangsa kerana Rusia. Ancaman AS tidak mempengaruhi keputusan itu," Interfax memetik Assad sebagai memberitahu negeri-run Rossiya-24 saluran Rusia.
Assad juga memberitahu Rossiya-24 bahawa Syria akan dalam beberapa hari akan datang mengemukakan dokumen kepada PBB untuk mengawal perjanjian penyerahan senjata kimia, negeri yang dikendalikan oleh agensi berita Rusia RIA dilaporkan pada hari Khamis.
PBB pada hari Khamis mengesahkan ia telah terima dokumen dari Syria.
"Dalam beberapa jam yang lalu kami telah menerima dokumen daripada kerajaan Syria yang sedang diterjemahkan," kata seorang jurucakap PBB Farhan Haq.
Assad berkata selepas kertas kerja telah dikemukakan "kerja akan bermula yang akan membawa kepada majlis menandatangani konvensyen itu melarang senjata kimia."
Syria, yang menafikan mereka adalah dalang serangan 21 Ogos, kejadian gas beracun di Damsyik, telah bersetuju dengan cadangan Amerika Syarikat bahawa ia memberikan senjata stok kimia, mengelakkan apa yang akan menjadi yang pertama campur tangan  Barat secara langsung dalam peperangan yang telah membunuh lebih daripada 100,000 orang.
Assad muncul untuk terus penafian ini dengan mengatakan bahawa negara-negara yang membekalkan senjata kimia kepada "pengganas" di Syria perlu bertanggungjawab. Beliau juga dipanggil untuk "siasatan mendalam" ke dalam penggunaan senjata kimia di Syria.



CACATAN RINGKAS RANCANGAN SERANGAN US KE ATAS SYRIA
1) Mujahidin FSA berjaya menguasai kebanyakan wilayah di Syria terutamanya di Halab hampir 80 peratus.
2) Rejim Syria melancarkan serangan senjata kimia di Dimasyq sehingga mengorbankan hampir 2000 nyawa.
3) PBB dihantar untuk menyiasat tentang serangan kimia yang dilancarkan oleh tentera rejim tersebut melalui Setiausahanya Ban Ki-Moon.
4) US bersama 10 buah gabungan negara merancang untuk menyerang Syria dengan alasan penggunaan senjata kimia tersebut.


 


Pihak berkuasa Mesir membuka sebahagian pintu sempadan Rafah pada pagi Ahad, selepas pengumuman penutupan pada hari Sabtu berikutan situasi tegang di Sinai. Maher Abu Sabha, pengarah sempadan Rafah, memberitahu PIC bahawa pihak berkuasa Mesir memberitahu mereka bahawa sempadan Rafah akan dibuka semula sejak 11 pagi.
Beliau berkata: “Kita bercakap tentang kelewatan yang menyebabkan bencana dan beribu-ribu kes-kes yang telah terlibat secara langsung dengan penutupan berterusan Rafah kepada pelajar dan pesakit.”
Pegawai Palestin juga menegaskan bahawa hubungan yang berterusan yang diadakan pada peringkat rasmi antara pihak berkuasa Mesir dan Kementerian Luar Negeri, di samping hubungan antara bidang pentadbiran sempandan dan pentadbiran am sempadan di sebelah Mesir, untuk penyelesaian krisis sempadan itu.

till next time
may Allah bless~




Post a Comment

Resipi: Cornflakes Bermadu

0 comments

Bismillahirahmanirahim.
Assalamualaikum wbt. 

Tamat sudah cuti semester yang sering kita tunggu-tunggu. Perjalanan masih harus diteruskan untuk mencapai cita-cita yang di ingini. Tapi usah gusar rakan-rakan seperjuangan, kerana jika kita ikhlas melakukan sesuatu Lillahi Taala, insyaAllah segala akan menjadi mudah untuk kita. 

Jadi, dalam meneruskan perjalan di bumi Russia, Team kulinari Azam membawakan resipi yang tidak asing untuk kita. Mudah dan ringkas. Resipi cornflakes bermadu. Selalu mengalami masalah runsing ingin menghidangkan makanan apa untuk rakan-rakan yang ingin datang menziarahi kita dan berhari raya? Ataupun masalah tidak punyai kuih raya untuk dihidang dek kerana extra luggage di lapangan terbang? 

Mari mencuba resepi mudah ini pada hari minggu ini...


Bahan-bahan
400g cornflakes
60g mentega
1 cawan madu
1 sudu besar gula pasir (mengikut kesesuaian)
90g kacang tanah tanpa garam (bahan tambahan)

Cara membuat
1. Panaskan ketuhar pada suhu 180 darjah celcius
2. Di dalam periuk yang agak besar atau mangkuk tahan panas, masakkan mentega, madu, gula sehingga cair. Kemudian masukkan cornflakes dan kacang tanah. 
3. Aturkan cawan kertas di atas dulang pembakar. Kemudian, sudukan adunan ke dalam cawan kertas. Bakar selama 8 minit sahaja.
4. Setelah masak, angkat dan sejukkan supaya cornflakes betul-betul keras sebelum disimpan dalam bekas kedap udara. 
5. Hiaskan dengan chocolate rice yang biasa atau yang berwarna warni. Untuk menjadikan cornflakes ini unik, boleh juga meletakkan kismis, chocolate chip dan sebagainya. 

Selamat mencuba!


Post a Comment

BERMULA LAGI

0 comments
  
                                                                   


Bismillahhirrahmanirrahim

Menuntut ilmu dan bermusafir seumpama irama dan lagu. Kedua-duanya saling melengkapi proses pembelajaran itu sendiri. Kedua-duanya memerlukan sebuah pengorbanan. Jiwa hamba yang manakah tidak pernah merasai susah dan jerih dalam menuntut ilmu? Pastinya anda akan mengatakan hal yang sama. Ia tidak mudah.

Menuntut ilmu memerlukan satu persediaan dan pengorbanan si penuntutnya. Mungkin pengorbanan yang paling diperlukan adalah pengorbanan masa. Mereka yang bergelar pelajar pasti merasa peritnya berpisah dan meninggalkan keluarga tersayang demi menuntut ilmu di bumi yang asing ini.

Ya. Perjalanan jauh ini ternyata memberi banyak pengajaran yang sangat berguna kepada kita semua dengan cara yang tersendiri.

Jom tajdid niat!
“Our intention determine our future”.
Setiap pelajar di Russia mempunyai niat yang berlainan di dalam hatinya. Mungkin ada yang datang untuk menuntut ilmu, ada yang mahu berseronok ataupun ingin berjumpa kawan-kawan. Walau apapun niat di hati pastikan segalanya berbalik kepada Allah. Dengan itu, kamu akan lebih fokus dan efektif dalam mengejar cita-cita di bumi Russia.


Diri ini seorang pejuang!
"Sesiapa yang keluar kerana mencari ilmu(agama),maka dia benar-benar berada dalam perjuangan di jalan menegakkan agama Allah sehingga dia pulang”-riwayat Tirmizi.

Langkah kaki seseorang yang ikhlas dalam menuntut ilmu adalah sama dengan langkah seorang pejuang di medan jihad.
"Barangsiapa yang melalui satu jalan menuntut ilmu, maka Allah akan mudahkan satu jalan ke syurga"-Riwayat imam Nawawi.

"Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, serta memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka?" 
Ayat ini Allah sebut berulang kali di dalam Quran. Antaranya di dalam surah Ar Rum ayat 9 dan surah Ghafir ayat 21 dan 82.

Jadi,dengan sukacitanya kami ingin mengajak anda semua untuk mula mengembara. Tinggalkan kejahilan kita yang lama, mulakan langkah pertama untuk menuntut ilmu,demi mengenal Allah, pencipta mutlak kita.

Sudah bersediakah kita untuk berkorban dan bermujahadah?

Wallahualam.





Post a Comment