Ku Milik Mu.

0 comments

“My love, my life, my days, my nights, my wealth, my prayers, all for You”
Inilah sebaris kata yang pasti terngiang-ngiang di telinga para peminat artis terkenal, Maher Zain. Sebaris kata yang diambil dari lagu berjudul ‘I Love You So’ atau dalam versi Bahasa Melayunya, ‘Ku Milik Mu’. Sebuah lagu yang pasti mengusik hati-hati yang sedang mencari definisi cinta sebenar. Lagu yang mungkin juga mendodoi jiwa-jiwa yang sudah menemukan damai di hati. 
Entry kali ini bukanlah untuk mengupas lagu ini secara lanjut, namun mahu memetik persoalan cinta yang terkandung disebaliknya. Satu persoalan yang mampu membuatkan mata yang terkatup layu menjadi celik dan segar bugar. Ramai yang berkata cinta itu subjektif, cinta itu universal, cinta itu semacam itu dan semacam ini. Jadi sudahkah anda menemukan definisi cinta sebenar? Dan seringkali juga diungkapkan bahawa cinta itu buta. Eh, bagaimana pula cinta itu boleh jadi buta? Ya, cinta memang boleh menjadikan seseorang itu buta. Sifat cinta yang buta melulu itu dimiliki oleh mereka yang lemah iman. Itulah mereka yang terlalu mudah tunduk pada hawa nafsu dan kesenangan dunia. Mereka yang dalam golongan ini sering merasakan diri mereka 'istighna' atau 'carefree'. Mereka merasakan diri mereka sudah cukup memiliki kesenangan dunia sehingga tak dapat merasakan kekuasaan Sang Pencipta ke atas diri mereka, lalu menjadi terlalu mudah bagi mereka untuk tunduk pada hawa nafsu dan kesenangan hidup di dunia yang sementara. 
Tetapi bagaimana pula dengan cinta orang yang beriman, apakah cinta mereka juga buta? Seorang mukmin yang sejati itu, cintanya juga buta tetapi bukanlah bersifat buta melulu. Ya, cinta seorang mukmin itu memang buta apabila dia mula merasakan dirinya dimiliki sepenuhnya oleh Sang Pencipta. Apabila dia membutakan dirinya dengan mengenepikan neraca pandangan manusia sekeliling demi mendahulukan neraca pandangan Allah swt. Seorang mukmin yang sejati itu akan sentiasa meletakkan rasa taqwa sebagai parameter untuk dia melakukan sesuatu amalan sehingga sanggup berkorban apa sahaja demi mencapai redha Ilahi.
"...kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum, Dia mencintai mereka dan mereka pun mencintaiNya, dan bersikap lemah lembut terhadap orang-orang yang beriman, tetapi bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah dan tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah yang diberikanNya kepada siapa yang Dia kehendaki..." (Al-Maidah, 5:54)
Itulah hadiah dari Allah untuk orang-orang yang beriman. Mereka merasakan betapa damainya mencintai Allah dan orang-orang yang beriman bersama-sama mereka. Dan apabila datang pula suatu keadaan dimana keimanan mereka dikecam, mereka akan sanggup berkorban apa sahaja demi mempertahankannya dan demi mencapai redha Ilahi. 
Itulah cinta mukmin yang sejati. Cintanya buta mengejar syurga sebagai destinasi yang terakhir. Itulah bukti kecintaan yang tidak berbelah bahagi kepada Sang Pemilik.
"...Adapun orang-orang yang beriman sangat besar cintanya kepada Allah..." (Al-Baqarah, 2:165)
Seorang mukmin yang sejati akan sentiasa merasa dirinya dimiliki sepenuhnya oleh Allah swt. Bayangkan, tanpa rasa dimiliki oleh Allah swt, pemilik sekalian alam, tidak mungkin Sumayyah binti Khaiyat sanggup membiarkan dirinya dihina dan diseksa oleh Abu Jahal sedangkan dia tahu bahawa dirinya sedang menempah maut. Namun maut yang ditempah di jalan Allah adalah hadiah terbesar keislaman dan keimanan dirinya. Dia bertegas mempertahankan keimanan sekalipun dipaksa kembali ke agama nenek moyangnya sehinggalah Abu Jahal memaki dan menghina dengan sesungguh hati lalu menghujam tombak ke perut Sumayyah hingga menembusi punggungnya. Itulah saat gugurnya syuhada pertama dalam sejarah Islam. Begitu juga dengan kisah Bilal bin Rabbah, kerana rasa dimiliki oleh Allah sepenuhnya, Bilal tidak lekang menyebut “Ahadun Ahad” apabila dirinya dipaksa memuji Latta dan ‘Uzza oleh Umayyah bin Khalaf sehingga dirinya dijemur di bawah terik panas mentari dengan bebanan batu yang berat diletakkan di dadanya. Tidak sedikitpun keimanannya goyah dek seksaan bertubi-tubi sebegitu. Tanpa rasa dimiliki oleh Sang Pemilik, tidak mungkin juga Mus’ab bin Umair sanggup berkata kepada ibunya yang sedang mogok dan mengugut untuk mengancam dirinya disebabkan anak kesayangannya menerima cahaya Islam, “wahai ibuku, jika kamu memiliki 100 nyawa dan sekalipun nyawa itu keluar satu per satu, saya tidak akan meninggalkan agama ini. Dan jika tidak ada rasa dimiliki oleh Yang Maha Kuasa di dalam hati Rasulullah saw dan para sahabat dahulu, tidak mungkin juga kita akan mengecapi nikmat iman dan islam sehingga ke saat ini.
Wahai jiwa-jiwa yang mengakui kasih dan cinta pada Sang Pencipta, bangkitlah dari lamunan dunia yang sementara. Wahai jiwa-jiwa yang dalam setiap solat, berikrar melalui doa iftitah,
“...Inna solati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil alamiin “ (‘...Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah kerana Allah, Tuhan seluruh alam”, al-An’am, 6:162),
Bangkitlah dan buktikanlah kecintaan itu. Kerana sesungguhnya seorang mukmin yang sejati itu akan mempersembahkan seluruh hidupnya buat Allah swt sebagai bukti kecintaan pada-Nya. 
Andai kita cinta pada kecantikan manusia, ketahuilah kecantikan itu akan lupus dimamah usia. Andai kita cinta pada harta dan kesenangan dunia, ketahuilah bahawa itu semua sementara. Namun, andai cinta kita pada Allah tiada tolok bandingannya, maka ketahuilah itulah saham yang akan membawa kita ke syurga. 
Selamat mencari definisi cintamu yang sebenar.
Kupersembahkan hidupku untukMu, ku milik Mu, Ya Allah!
p/s: lagu Ku Milik Mu oleh Maher Zain ini didedikasikan khas buat semua yang membaca entry ini. Ayuh sama-sama kita hayati.






Post a Comment