REMIND ME OF ALLAH

0 comments

"Apabila anda berada di pagi, jangan menunggu datangnya waktu petang. Hiduplah dalam batasan hari ini sahaja. Curahkan seluruh perhatian anda untuk menjadi lebih baik di hari ini"

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum wrt. InshaAllah untuk sesi DIY dan motivasi pada kali ini, saya ingin mengajak sahabat-sahabat untuk sama-sama membuat sesuatu yang boleh meningkatkan motivasi diri dan menambahkan kecintaan kepada Allah.

Mesti hampir semua terfikir-fikir, macam mana lah nak cari booster untuk memotivasikan diri atau mengingatkan diri kepada Allah ketika diri ini sangat memerlukannya.

1. Pertama sekali, kita cari Allah dulu! Yes, Allah comes first! Bersolatlah, memohon taubat dan berdoa supaya hati kita lembut dan mudah untuk menerima hidayah dan kebaikan. Saya petik kata-kata dari Syeikh Yasir Qadhi, "If you want something in your life and you aren't praying Tahajjud for it then in reality you don't really want it". Jadikan solat tahajjud sebagai booster atau semangat untuk menggapai sesuatu dan memotivasikan diri!

2. Cari sahabat soleh solehah. Luahkan permasalahan anda dan minta nasihat dan motivasi daripada mereka. Lagi awesome kalau sahabat anda seorang yang rajin mentadabbur Al-Quran, pasti mereka akan memberi potongan ayat Quran sebagai motivasi!

3. Jika internet di hostel dan di rumah anda sangat awesome, gunakan untuk mencari talk-talk atau video-video dari motivator yang terkenal! Siapa tak kenal Brother Nouman Ali Khan? Siapa tak kenal Prof Dr Muhaya Mohammad? Banyak motivator yang boleh kita ikuti, hanya taip saja di Youtube pasti jumpa!

4. Dan yang terakhir sekali, do it yourself! Maksudnya jika anda tak dapat mencari video-video atau sahabat soleh solehah di saat anda memerlukan mereka dan mungkin anda seorang yang memang memerlukan motivasi setiap masa, cara inilah yang terbaik!

--Cari ayat yang pernah memotivasikan anda sebelum ini atau ayat Quran kegemaran anda yang membuatkan anda bersemangat. Kumpulkan mereka!



--Hiasi ayat-ayat tersebut. Terpulang sama ada mahu menulis sendiri atau menaip! Pastikan menarik minat anda dan anda suka melihatnya! Selesai menaip? Print out laju-laju! Selesai menulis? Touch up, touch up sikit!



--Cari board atau port yang mudah untuk anda lihat. Kemudian, gunting dan tampal! Senang je kan?




Selamat mencuba!

Wallahualam.


Post a Comment