FRIDAY WRAP (22-28 FEB 2013)

0 comments

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.
Friday Wrap kembali lagi untuk membawakan berita- berita  global untuk minggu ini.






Palestin – Hunger Strike

1. Samer Issawi
Ditahan tanpa tuduhan, dibebaskan dari penjara Okt 2011 sebagai ganti untuk membebaskan askar zionis, Gillard Shalit. Ditahan tanpa tuduhan sekali lagi pada 7 julai 2012. Sejak Aug 2012, Samer menolak utk makan di penjara sbg tanda protes kpd penahaan beliau. Sekarang, Samer kritikal, hampir hilang penglihatan, muntah darah dan dalam keadaan sekejap sedar sekejap tidak.

2. Ayman Sharawma
Ditahan dan bermula mogok lapar pada Julai 2012. Kegagalan buah pinggang, mata kiri hilang penglihatan, sakit tulang belakang, dan mungkin lumpuh kaki kanan? Zionis enggan merawat Ayman sehingga Ayman berhenti mogok lapar sedangkan Ayman hanya mahukan keadilan.

3. Jafar Azzidini & Tarek Qa'adan juga ditahan tanpa didakwa dan mogok lapar sejak Nov 2012.
------------
Banyak kes di mana rakyat Palestin ditahan tanpa didakwa. Kebanyakan dibawa ke kawasan haram Israel, ini point asas dalam Konvensyen Geneva ke 4.
Pada 1 Sept 2012, sebanyak 4,606 rakyat Palestin ditahan dalam penjara zionis. Pada 24 feb 2013 (3 hari lepas), Arafat Jaradat meninggal dunia dalam tahanan dengan bukti yang beliau sebenarnya didera.

Jadi, apa yang kita boleh buat utk elakkan perkara sama berlaku kepada tahanan-tahanan lain? Makan dengan kenyang dan suka hati?

Doakan kemenangan Palestin! Allahu akbar!



Rome bersetuju membantu FSA (mujahidin ) Syria.

Kerajaan Barat dan Arab telah berikrar sokongan lebih politik dan bahan untuk pembangkang Syria awam dan dipanggil untuk menghentikan segera kepada bekalan senjata kepada kerajaan Assad.

Satu kenyataan akhir selepas mesyuarat “Friends Syria” kumpulan di Rom berkata: "rejim mesti segera menghentikan pengeboman sembarangan terhadap kawasan berpenduduk yang jenayah terhadap kemanusiaan dan tidak boleh kekal dihukum".

"Para menteri berjanji untuk memberi sokongan yang lebih politik dan bahan campuran (Syrian National) sebagai wakil tunggal yang sah rakyat Syria dan untuk mendapatkan lebih banyak bantuan konkrit (ke dalam) Syria," katanya. Mereka tidak memberikan maklumat apa jenis sokongan akan dibekalkan
Pembangkang - yang pada mulanya berikrar pemulauan -  mengambil bahagian dalam mesyuarat 11-negara pada hari Khamis selepas AS dan Britain menjanjikan tawaran khusus bantuan. 

Di Paris, sebagai sebahagian daripada lawatan Eropah pada Rabu, Kerry menjelaskan Washington bersedia untuk melangkah sehingga sokongan untuk pembangkang. "Kami sedang memeriksa dan membangunkan cara-cara untuk mempercepatkan peralihan politik bahawa rakyat Syria mencari dan berhak, dan itu adalah apa yang kita akan membincangkan di Rom," kata Kerry.

Sementara itu, seorang pegawai kanan PBB telah memberitahu Majlis Keselamatan bahawa jumlah pelarian Syria adalah mungkin untuk lulus satu juta dalam tempoh kurang daripada sebulan.





Jepun – Risiko kanser tinggi selepas bencana Fukushima

Orang yang tinggal di kawasan yang tercemar oleh bahan radioaktif yang dikeluarkan oleh bencana nuklear Fukushima Daiichi dua tahun lalu di Jepun yang paling mempunyai risiko yang lebih tinggi mendapat kanser sepanjang hayat mereka, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) berkata.

Agensi PBB mengeluarkan satu laporan 200 halaman pada Khamis berkata ia "menganggarkan bahawa risiko seumur hidup bagi sesetengah kanser mungkin agak tinggi di atas kadar asas dalam umur tertentu dan kumpulan seks yang berada di kawasan-kawasan yang paling terjejas".

Satu gempa bumi 9,0 magnitud dan tsunami pada 11 Mac, 2011, mengorbankan hampir 19,000 orang dan memusnahkan loji nuklear Daiichi, mencetuskan pelepasan sisa nuklear dan memuntahkan radiasi. Sekurang-kurangnya 160,000 orang telah dipaksa untuk meninggalkan rumah mereka.

"Pecahan data, berdasarkan umur, jantina dan berdekatan dengan kilang, tidak menunjukkan risiko kanser yang lebih tinggi bagi mereka yang terletak di bahagian-bahagian yang paling tercemar," Maria Neira, pengarah WHO bagi kesihatan awam dan alam sekitar, katanya dalam satu kenyataan.

Di kawasan yang paling tercemar, WHO menganggarkan bahawa terdapat risiko 70 peratus lebih tinggi daripada wanita yang terdedah sebagai bayi membangunkan kanser tiroid sepanjang hayat mereka.

Tiroid adalah organ yang paling terdedah kepada iodin radioaktif kerana ia berkumpul di situ  dan kanak-kanak dianggap lebih terdedah.

Laporan itu menyimpulkan bahawa bagi penduduk umum di  Jepun, risiko kesihatan yang diramalkan adalah rendah, tetapi bahawa satu pertiga daripada pekerja kecemasan telah dianggarkan mempunyai risiko yang meningkat.

Tetapi tidak ada peningkatan yang dilihat dalam risiko kesihatan yang dijangka luar Jepun, WHO berkata dalam laporan itu, yang berdasarkan penilaian yang menyeluruh oleh pakar-pakar antarabangsa.





Syria – Basyar syaitan bisu

Perdana Menteri Turki mengecam rejim Basyar dengan memanggilnya sebagai "syaitan bisu" kerana melakukan serangan ke atas rakyatnya sendiri tetapi berdiam diri terhadap pendudukan Israel di wilayah Syria.

Recep Tayyip Erdogan menerima tepukan gemuruh di satu forum komunikasi kerajaan di Emiriah Arab Bersatu. Turki menyertai negara-negara Teluk yang lain menyokong pejuang Syria menggulingkan rejim Basyar.

"Kita tidak akan terus berdiam diri terhadap diktator kejam, syaitan bisu, yang melakukan pembunuhan kejam beramai-ramai terhadap rakyatnya sendiri, tetapi menyepi dan tidak bertindak terhadap mereka yang telah menduduki wilayahnya selama beberapa dekad," kata Erdogan kepada perhimpunan di Sharjah, utara Dubai.

Turki sejak awal lagi menyokong kebangkitan rakyat menentang rejim Basyar dengan menawarkan perlindungan kepada tentera Basyar yang berpaling tadah dan menjadi tuan rumah mesyuarat pakatan pembangkang.

Pada 15 Februari 2013 yang lalu, pihak rejim telah menghantar surat kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menuduh peranan Turki sebagai "merosakkan" dalam konflik Syria.

Rejim Basyar menyalahkan kuasa asing, antaranya Turki, Barat dan negara-negara Teluk, dalam perang di Syria. Mereka tidak sedar, siapa sebenarnya yang merosakkan dan memusnahkan negara sendiri.

Mujahidin menyebut bahawa lagi 300 orang tentera rejim Basyar telah berpaling tadah daripada rejim dan bersama-sama mujahidin.

Mereka terdiri daripada tentera rejim di wilayah Hama, Idlib dan Halab. Ternyata, ia merupakan satu lagi tamparan hebat kepada rejim Basyar.

Marilah sama-sama kita tembakkan doa kita kepada seluruh umat islam di dunia.



till next time,
may Allah bless,.


Post a Comment