Kenapa muslim tak sambut Valentine's Day?

1 comments
Bismillahirahmanirahim dan Assalamualaikum wbt.

Baru-baru ini, pada 14 hari bulan februari, pasti ada yang mendengar berkaitan Hari Valentine. Hari Valentine yang acap kali isu ini timbul tiap silih berganti tahun. Boleh ke seorang muslim menyambutnya? Terlalu banyak pendapat yang telah kita baca berkaitannya, akhirnya terketawa sendiri dek kepeningan melanda; confuse! Namun konklusinya pasti ada dengan izin Allah swt.

Dari Abu Abdillah Nu’man bin Basyir radhiallahuanhu dia berkata: Saya mendengar Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas. Di antara keduanya terdapat perkara-perkara yang syubhat (samar-samar) yang tidak diketahui oleh orang banyak. Maka siapa yang takut terhadap syubhat berarti dia telah menyelamatkan agama dan kehormatannya. Dan siapa yang terjerumus dalam perkara syubhat, maka akan terjerumus dalam perkara yang diharamkan. Sebagaimana penggembala yang menggembalakan haiwan gembalaannya disekitar (ladang) yang dilarang untuk memasukinya, maka lambat laun dia akan memasukinya. Ketahuilah bahwa setiap raja memiliki larangan dan larangan Allah adalah apa yang Dia haramkan. Ketahuilah bahwa dalam diri ini terdapat segumpal daging, jika dia baik maka baiklah seluruh tubuh ini dan jika dia buruk, maka buruklah seluruh tubuh; ketahuilah bahwa dia adalah hati." -Riwayat Bukhari dan Muslim. 

Jelas untuk kita berfikir dahulu apa positif dan negatif nya sebelum kita mengambil sesuatu tindakan. Dengan erti kata lain menafsir pro dan kontra nya sebelum menyambut sesebuah perayaan. Sebelum ikut akan sesuatu perayaan, kaji dahulu dan cari ilmu berkaitannya. Adakah ada kita mengingati Allah di dalam nya? Kerana jika tidak, kita berada dalam situasi yang tak lain dan tak bukan hanyalah lalai. Na'uzubillah. Kalau masih was-was akannya di pengakhiran, maka baik tinggalkan. Dengan izin Allah sungguh Dia lebih mengetahui.

Di dalam Islam, perayaan sudah pun cantik ditetapkan sebaik-baiknya oleh Allah dan rasul-Nya bersama tujuan dan hikmah yang kukuh berserta bukti. Tiada penambahan tiada penolakan yang boleh diterima. Perayaan kita semuanya juga adalah termasuk dalam pengesaan tuhan yang satu dan tiada ruang untuk pendapat peribadi.

Ibn Taymiyyah rahimahullah berkata: Perayaan adalah sebahagian dari undang-undang, jalan yang jelas dan upacara keagamaan yang Allah swt ada berfirman: لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا "Untuk setiap di antara kamu, Kami telah tetapkan undang-undang dan cara yang jelas" (5:48) dan لِّكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا هُمْ نَاسِكُوهُ "Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan" (22:67).

Kalau hendak dikaitkan dengan Hari Cinta Valentine, tiada agama yang menggalakkan umatnya untuk mencintai dan menjaga satu sama lain lebih daripada Islam. Perihal cinta ini boleh diguna pakai pada setiap masa dan dalam semua keadaan, bukan hanya pada satu hari tertentu. Malah, Islam menggalakkan kita untuk menyatakan emosi dan cinta kita pada setiap masa, seperti sabda Nabi saw: "Jika seorang lelaki suka saudaranya, maka hendaklah dia memberitahu bahawa dia mencintai dia" -Riwayat Abu Daawud.

Dan baginda saw bersabda: "Dengan Satu yang menguasai jiwa, pasti kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman, dan kamu tidak akan beriman hingga kamu saling mengasihi. Patutkah aku tidak memberitahu kamu sesuatu yang jika kamu melakukannya, kamu akan menyukai antara satu sama lain? Sebarkan salam di kalangan kamu." -Riwayat Muslim.


Tidak menyambut Hari Valentine bukan bermaksud seseorang itu tidak gemar akan cinta manusia, tetapi lebih gemar akan cinta Ilahi. 

Cinta dalam Islam adalah lebih umum dan lebih menyeluruh, ianya tidak terhad hanya kepada satu jenis cinta sahaja; cinta antara seorang lelaki dan seorang perempuan. Bahkan terdapat banyak lagi jenis cinta seperti cinta Allah, cinta kepada rasul-Nya dan para-para sahabat, cinta terhadap orang yang baik dan soleh, cinta dan sokongan kepada agama, cinta syahid kerana Allah, cinta kepada ibu bapa dan lain-lain. Jelas sekali terdapat banyak jenis cinta. Ianya adalah satu kerugian untuk menyekat makna cinta yang sangat luas dan lebih halal disisi Allah. Tidak menyambut Hari Valentine bukan bermaksud seseorang itu tidak gemar akan cinta manusia, tetapi lebih gemar akan cinta Ilahi.

O Allah, I ask you for Your love, and the love of those who loves You, and the love of every action that bring me closer to Your love. Allahuma ameen.

Wallahu'alam.




1 comment:

  1. kite org islam kn jelas dgn pegangan kite..

    kalo cinta kepd Allah & rosul pun kite gagal nk luahkan dgn baik..

    ini kan pula cinta, nk meluahkan cinta ke pada manusia..
    krn hakikatnya cinta itu dtgnya dari Dia..

    ReplyDelete