Apa Erti Hidup Tanpa Memberi?

0 comments
Assalamualaikum wbt.

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan namaMu ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Balasannya hanya dari Allah. [Kredit] 
Apa erti hidup tanpa memberi?
Satu persoalan yang sering berlegar-legar di fikiranku.
Aku berhenti sejenak, menarik nafas untuk bermuhasabah diri sendiri tentang sumbanganku kepada masyarakat. Aku merasakan aku sudah melakukan yang terbaik. Sudah menunaikan hak-hak antara masyarakat di sekelilingku.

Ternyata aku silap. Aku lupa akan sebaris ayat ini,

“Hablu minallah… hablu minnannas.”

Ya! Aku merasa diri sudah melaksanakan tuntutan Ilahi, tetapi alangkah ruginya aku sebenarnya.
Masih ada hak-hak di sekelilingku yang masih menunggu-nunggu untuk aku memberi.

Lalu aku bertanya kepada diri.
Untuk siapakah dan apakah aku hidup di dunia yang fana ini?
Sudah tentu, jawapan sudah tercatat di langit Ilahi.
Ku pandang ke langit, lantas aku disentap lagi sekali.
Adakah ini benar-benar petunjuk Ilahi?

Pernah sekali aku membelek diari, yang saban hari dibiarkan pergi.
Tajuknya berbunyi “Erti hidup pada Memberi”.
Ku lihat sana sini, barangkali cuba untuk menafsir sendiri.
Tidak terdaya aku, lantas ku cuba mengulangi lagi.

Ah, meleset lagi sekali!
Ak terus menyelak helaian demi helaian.
Sehingga Allah beri kefahaman kepada diriku ini.
Sebenarnya, hidup ini hanyalah sekejap sekali.

Apa salahnya lebihkan masa untuk belajar memberi.
Bukan kepada diri sendiri tetapi kepada Sang Pemberi.
Mmberi hak-hak yang wajib dipenuhi.
Dengan penuh rasa syukur kepada Ilahi.

Alangkah beruntungnya kita diberi peluang lagi sekali.
Untuk menghirup udara segar pada waktu ini.
Barangkali terlalu alpa dan sibuk dengan pentas sendiri.
Sehingga terlupa memanjatkan doa kepada Ilahi.

Sila nangis. :'( [Kredit]
Inilah saat kita memberi sebenarnya.
Kerana hidup ini hanya sekali.
Di sana nanti pasti menerima segalanya.
Bukti kecintaan Allah kepada hamba-hambaNya.

Seperti firmanNya dalam surah al-Hadid ayat ke 18:

“Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah baik laki-laki
maupun perempuan dan meminjamkan Allah dengan pinjaman
yang baik, akan dilipatgandakan (balasannya) bagi mereka, 
dan mereka akan mendapat pahala yang mulia.”

Wallahu'alam.


Post a Comment