Untuk Siapakah Amalan Ini?

0 comments

Untuk Siapakah Amalan Ini?
Untuk siapakah amal ini? [Kredit]
Assalamualaikum wbt.  

Bismillahirrahmanirrahim.

Sedang amalan-amalan harian ku lakukan, timbul pelbagai penyakit hati. Riak. Ujub. Sombong. Aku sedar. Namun, aku tidak tahu bagaimana caranya untuk menyembuhkan hatiku ini. Sungguh, aku takut penyakit-penyakit ini menjadi asbab amalan-amalan yang aku usahakan selama ini menjadi sia-sia. Alangkah ruginya. Untuk siapakah amalan ini?

Murabbi berpesan agar aku menjaga amalan-amalan khusus  yang aku istiqamahkan. Aku diberi 'mutabaah amal' yang semakin lama semakin bertambah. Amalan-amalan ini ku ulangi. Ada yang perlu dilaksanakan setiap hari, ada yang setiap minggu. Namun, hati terasa kosong. Terasa seperti amalan-amalan ini ku laksanakan semata-mata untuk memenuhi ruangan borang mutbaah amal yang perlu ku isikan. Untuk siapakah amalan ini?

Sambil mengejar untuk melakukan pelbagai perkara, sedar tak sedar, aku sedang berlumba-lumba dalam melakukan amalan-amalan tersebut. Asalkan selesai. Hati entah ke mana. Bukankah saat ini saat untuk berzikir kepada Allah? Meskipun suatu amalan itu selesai, ia berlalu dengan laju tanpa memberiku kesempatan untuk sebarang penghayatan. Ke manakah larinya hatiku ini? Untuk siapakah amalan ini?

Ku hayati kata-kata Syeikh Ibn Athoillah ini:

"Bagaimana mungkin hati akan terang bercahaya sedangkan masih ada gambaran makhluk di dalam hati. "

Ya Rabb. [Kredit]

Allahu Allah. Astaghfirullah.  Gambaran-gambaran makhluk memenuhi ruangan mata hati ku. Di manakah keikhlasanku? Di manakah aku meletakkan diriku sebagai hambaNya? Untuk siapakah amalan ini?

Hati mampu menjangkau semua yang tidak dapat dijangkau oleh fikiran serta angan-angan. Hati tempat tilikan Allah. Dari hati itulah hakikat manusia dinilai oleh Allah. Wahai diri, hadirkanlah hatimu dalam setiap amalmu. Wahai diri, hidupkanlah Allah dalam hatimu. Untuk siapakah amalan ini? 

Allah tidak perlu kepada amalanku, sedangkan aku yang memerlukannya demi mencapai redhaNya. Untuk siapakah amalan ini? Untuk Allah. Untuk mencapai redhaNya. 

WAllahualam.



Post a Comment