Movie Review: Laskar Pelangi

0 comments


Assalamu'alaikum wbt.

Bismillahirrahmanirrahim…

"Katakanlah 'Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya(kecuali dosa syirik). Sungguh Dialah Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang."  
Az-Zumar:53

InsyaAllah, movie review kali ini adalah movie 'Laskar Pelangi'.
Mungkin ramai yang dah tengok movie ni dan mungkin ramai juga yang telah mengutip ibrah dari kisah anak-anak dari sekolah Muhammadiyah.

Link untuk tonton secara online~

Aiwah, kata orang, tak kenal maka tak cinta, jadi yok berkenalan dengan orang penting dalam penghasilan karya ini.

Andrea Hirata Seman Said Harun.

Seorang novelis yang mula aktif dari tahun 2005. Laskar pelangi adalah novel pertama beliau yang kini diadaptasi menjadi sebuah filem. Novel ini mencatat sejarah apabila jualannya merupakan yang  terlaris dalam  dunia sastera Indonesia. Jualannya berterusan dari tahun 2006 hingga sekarang. Novel kedua ialah Sang Pemimpi yang menyambung kisah dari Novel Laskar Pelangi.

The Rainbow Troops


 Novel ini mengisahkan tentang kehidupan 10 anak dari keluarga miskin di sebuah sekolah Muhammadiyah di Belitung yang serba kekurangan. Mereka belajar dan bersekolah di kelas yang sama dari kelas 1 SD hingga kelas 3 SMP, dan menggelarkan diri mereka sebagai Laskar Pelangi(LP). Pada bahagian akhir cerita, anggota LP bertambah seorang lagi, anak perempuan bernama Floriana(Flo). Kesusahan dan keterbatasan yang melanda bukan membuat mereka berputus asa, malah menguatkan lagi mereka untuk maju kehadapan.

Konklusi

Jadi, secara ringkasnya, janganlah kita mudah berputus asa. Pancang tekad dan azam kita untuk lebih mara. Kalau anak-anak orang yang lebih susah dari kita boleh berjaya, kenapa tidak kita?

#Hidup ini penuh dengan ujian yang banyak hikmahnya belum terungkap. Bersabarlah, sungguh kamu akan berjaya.

Selamat menonton dengan kaca mata Islam~

Wallahu'alam.


Post a Comment