FRIDAY WRAP (15 - 21 FEBRUARI 2013)

0 comments
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Selawat dan salam atas junjungan besar Rasulullah SAW. Assalamualaikum dan salam sejahtera. Azam Russia membawakan kepada anda beberapa berita dunia pada minggu ini.

Jumaat, 15 Februari 2013
Meteor Terhempas di Russia, 950 Orang Dilaporkan Cedera




Moscow: Sebuah meteor besar menjunam dan meletup di wilayah tengah Rusia hari ini dan mencetuskan gelombang kuat yang memecahkan tingkap dan mencederakan sekitar 950 orang dalam kejadian yang belum pernah berlaku di zaman moden ini.

Kejadian luar biasa itu mengakibatkan lalulintas terhenti di bandaraya Chelyabinsk apabila orang ramai yang terkejut, berhenti memandu untuk melihat meteor yang menyala bergerak melintasi ruang udara.

Para pakar berkata hentaman meteor sebesar itu yang dianggarkan seberat puluhan tan, amat jarang berlaku, begitu juga dengan jumlah mangsa di tempat kejadian. Kementerian kecemasan pada awalnya menganggarkan lebih 500 orang cedera, 112 dimasukkan ke hospital.


Tingkap hancur dilanda gelombang tersebut di wilayah bandaraya itu, dengan pihak kementerian menganggarkan hampir 300 bangunan rosak termasuk, sekolah, hospital, sebuah kilang zink dan sebuah stadium hoki ais.

Dalam perkembangan terkini, gabenor wilayah tersebut, Mikhail Yurevich berkata angka kecederaan telah meningkat kepada sekitar 950 orang.

Mikhail yang dipetik oleh agensi berita RIA Novosti, berkata dua pertiga daripada mereka cedera ringan terkena pecahan kaca dan bahan-bahan lain. Di bandaraya Chelyabinsk sahaja, 758 orang memerlukan bantuan perubatan.


Isnin, 18 Februari 2013
PM Tunisia Tunda Pengumuman Kerajaan Baru


Perdana Menteri Tunisia Hamadi Jebali menunda pengumuman kerajaan baru sampai ke hari Isnin.

Jebali telah berjanji akan mengumumkan kerajaan baru pada Sabtu, tetapi terdapat pertikaian semasa perbahasan terakhir dengan parti politik mengenai susunan kabinet tersebut. Ia mengatakan hasilnya "membesarkan hati", dan kegiatan itu akan terus berlangsung hingga Isnin.

Kata Jebali. "Apa yang penting adalah kepentingan negara dan tercapainya penyelesaian,".

Beliau juga telah memberitahu media bahawa beliau telah meminta semua wakil dalam perbincangan tersebut agar tidak membocorkan sebarang maklumat bagi mengelakkan masalah.

Awal minggu lalu, Jebali memberi amaran beliau akan berundur jika majlis konstituen 217-anggota - yang didominasi oleh partinya sendiri, Ennahda menolak kerajaan pimpinan beliau.

Jebali telah menyeru kerajaan teknokrat untuk mempersiapkan pemilihan presiden dan anggota dewan legislatif yang akan datang. Gagasannya, yang ditentang oleh Ennahda, disambut baik oleh sebilangan parti utama pembangkang. 

Selasa, 19 Februari 2013
Mahkamah Israel Menangguh Pembebasan Tahanan Mogok Lapar


Tahanan Palestin Samer Issawi, yang mengambil keputusan enggan makanan selama lebih 200 hari, muncul di mahkamah untuk meminta pembebasan dengan ikat jamin. 

Samer Issawi muncul di mahkamah Israel, di mana peguam beliau cuba untuk mendapatkan pembebasan beliau dengan jaminan, sebagai protes daripada beratus-ratus rakyat di seluruh Tebing Barat.

Cengkung dan berkerusi roda, Issawi muncul pada Selasa di mahkamah sivil. "Ini adalah kali ketiga Issawi muncul di mahkamah mendapatkan pembebasan melalui jaminan, dua kali sebelumnya telah ditolak," Johnston Al Jazeera Nicole melaporkan dari Baitulmuqaddis.

Layla al-Issawi, memegang pelekat yang menggambarkan Samer anaknya, melancarkan mogok lapar selama lebih 200 hari.

"Keluarga dan peguamnya seolah-olah berfikir bahawa Israel tidak akan membenarkan dia untuk mati kerana hal tersebut boleh membawa kepada bantahan yang besar di seluruh Tebing Barat."

Issawi menolak untuk makanan selama lebih daripada 200 hari, dalam membantah dasar 'tahanan pentadbiran,' Israel yang membenarkan pihak berkuasa untuk menahan warga Palestin tanpa caj dan tanpa kesalahan selama-lamanya.

Kesihatan beliau semakin merosot, disebabkan oleh keengganan beliau untuk mengambil air dan vitamin baru-baru ini, telah menarik perhatian antarabangsa terhadap kesnya dan meletakkan dasar tahanan Israel di bawah perhatian.

Navi Pillay, pesuruhjaya PBB tinggi untuk hak asasi manusia, berkata: "Orang yang ditahan mesti dikenakakan percubaan muka dengan jaminan kehakiman selaras dengan piawaian antarabangsa, atau dibebaskan segera."

Selasa, 19 Februari 2013
37 Cedara Setelah Bas Terjatuh di Rel Kereta Api di Jepun


Osaka. 37orang cedera selepas bas pelancongan jatuh dari jalan raya ke rel kereta api sekitar 2,7 meter ke bawah di Wilayah Oita, barat daya Jepun pada hari Ahad, kata Agensi Berita Kyodo Isnin (18/2). Empat orang parah, sementara 33 lagi cedera ringan dalam kemalangan di bandar Kokonoe di sekitar 17.40 waktu setempat.

Bas yang membawa 43 penumpang itu jatuh ke laluan kereta api Jalur Kyudai JR selepas merempuh pagar di jalan. Pemandu bas mengaku kemalangan itu disebabkan oleh kegagalan fungsi brek, tambahnya.

Khamis, 21 Februari 2013
Taufan Tropika di Filiphina Selatan Paksa 17,000 Orang Pindah

Bandar Kotabato. Hampir 17,000 keluarga berpindah akibat taufan yang melanda dibeberapa bahagian Filiphina selatan. Dewan Pembersihan Bencana Nasional dan Pengurusan (NDRRMC), Rabu (20/2) melaporkan bahawa tekanan tropika Crising menyebabkan 16,739 keluarga berpindah atau 59,000 orang di seluruh Mindanao. Sekitar 735 keluarga kini berada di pusat pelarian. Crising menyebabkan kematian seorang warga tempatan, sementara empat orang tercedera.

Badan Perkhidmatan Atmosfera Geofizik dan Astronomi Filipina menyatakan bahawa Crising semakin perlahan semasa melintasi Laut Sulu. Bahagian tengah tropika terletak pada 260 km di barat laut Bandar Zamboanga.

Dalam satu laporan lain, Juru Cakap Presiden Edwin Lacierda berkata kerajaan telah meletakkan langkah berjaga jaga bagi menanggapi kesan kemelesetan tropika Crising. Lacierda berkata Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Pembangunan (DPKS) telah menyiapkan bantuan bernilai 39,6 juta peso (974.890 dolar AS) untuk korban Crising.


Sekian sahaja Friday Wrap untuk minggu ini. Semoga bermanfaat.






Post a Comment