Berlapang Dada

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Manusia. Tak lekang daripada ujian. Dan tanpa kita sedar, ujian itu memberi seribu satu hikmah pada diri kita sendiri mahupun orang lain. Ada yang tak lepas peperiksaan, ada yang hidup susah, ada yang kehilangan insan tersayang, dan macam-macam lagi. Tapi, dikala diuji, bagaimanakah kita? Adakah kita menangis? Meraung? Putus asa? Atau adakah kita menjadi lebih kuat? Masih tersenyum girang? Masih menadah tangan mengucapkan syukur? Tepuk dada, tanya iman. Beruntunglah mereka yang mampu berlapang dada tak kira walau dalam apa keadaan pun.

Untuk membentuk diri kita untuk sentiasa berlapang dada, paling penting, kita perlu sentiasa ingat yang Allah sentiasa ada dengan kita.

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya." (Surah Al-Qaf, 50:16)





Bila kita sedar Allah sentiasa ada dengan kita, dengan sendirinya kita akan meletakkan pergantungan sepenuhnya kepada Allah. Minta pertolongan padaNya, minta dikuatkan hati daripadaNya. Sebab hanya Dia yang mampu. Luahkan masalah padaNya sebab hanya Dia yang mampu menyelesaikan. Tapi, kadangkala kita boleh meluahkan masalah pada orang lain, tapi, mungkin mereka hanya mampu mendengar. Tiada apa yang berubah. Jadi, lebih baik, merayu padaNya. Ketenangan hati kita itu tetap datang daripadaNya.

"Orang-orang yang beriman itu akan menjadi tenteram hati mereka. Ingatlah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenteram." (Surah Ar-Ra'd, 13:28)


Tetapkan juga dalam hati, bahawa tiada kebetulan dalam dunia ni. Semuanya dirancang! Kita merancang, Allah juga merancang. Tapi, rencana Allah itulah yang paling hebat! Apa yang berlaku itu adalah dengan keizinan, perancangan dan pengetahuan Allah. Apabila Allah timpakan sesuatu musibah maka yakinlah disebalik musibah itu terkandung seribu hikmah. Mungkin Allah sedang menguji tahap keimanan kita, atau meningkatkan darjat kita, atau mahu menyucikan diri kita dari dosa-dosa, atau menambah kebaikan atas diri kita. Atau mungkin juga Allah ingin menarik kita kembali kearahNya. Apabila kita yakin semua perkara baik dan buruk itu datangnya dari Allah dengan tujuannya yang tertentu, maka hati akan merasa tenang.


Bersyukur. Senang diucapkan, tapi sentiasa lalai untuk mengucapkannya. Saat diri penuh kekurangan, jangan melihat pada yang sempurna, tapi lihatlah pada yang lebih kekurangan. Kalau kita sentiasa ingin sempurna, kita tak akan pernah puas. Kalau manusia diberi dua bukit emas, mereka akan terus meminta untuk bukit ketiga. Jadi, bersyukurlah dengan apa yang ada. Sungguh, hidup kita akan menjadi lebih tenteram dan bahagia dengan bersyukur.


Ya, cakap memang senang, tapi, tak semua mampu melakukannya. Tapi, kalau orang lain mampu berlapang dada dalam setiap keadaan, mengapa tidak kita, kan? Berusaha. Berusaha untuk berlapang dada, dan serahkan segalanya pada yang Maha Esa. Cambahkan caj-caj positif dalam badan. And, keep smiling. ☺



Post a Comment