Tips Memilih Buah-buahan dan Sayur-sayuran

1 comments

Bismillah.
Assalamualaikum wbt.

Apabila kita membeli buah-buahan, kita pasti menginginkan sesuatu yang terbaik. Tetapi buah-buahan dan sayur tidak mempunyai tarikh luput untuk menandakan tamat tempoh produk tersebut. Jadi, ia bermula dengan proses pemilihan yang terbaik dengan tips-tips berguna.

Buah-buahan mempunyai musim-musim tertentu di mana produksi agak bannyak dan berkurang. So, Be Flexible. 

Selalu memastikan tiada lubang-lubang serangga pada buah/sayur. Pegang dan rasa keseluruhan bahagian buah/sayur untuk pastikan tiada bahagian lembut atau soft spot kerana bahagian tersebut akan merebak dengan cepatnya ke bahagian lain. 

Buah/sayur harus mengeluarkan bau yang segar, melainkan jika ia tidak masak lagi.

Buah/Sayur telah dibahagikan kepada dua kategori:
1) Produk yang akan layu dan masak saat ia dipilih.
2) Buah-buahan (terutamanya) dan sayur-sayuran yang boleh masak atau memperbaiki selepas anda membeli mereka.

Produk-produk berikut tidak akan meningkatkan dengan usia, jadi mereka boleh digunakan secepat mungkin. Tetapi jika disimpan dengan betul, sayur-sayuran akar, bawang putih, buah-buahan sitrus dan epal dapat disimpan selama beberapa minggu atau lebih lama lagi.

Sayuran Hijau: saderi, parsli, Dill, kale, salad berdaun, brokoli, dan lain-lain harus sentiasa hijau dan segar. Jika ia mula kelihatan layu, pucat, atau coklat, maka ia sudah tidak segar. Beli ketika ia murah dan jika anda boleh menggunakannya dengan segera. Kadang-kadang luar kepala salad layu tetapi dalam masih okay.

Kubis: Pilih kepala yang rangup dan berat.

Akar sayur-sayuran: termasuk turnips, lobak, bit, kentang manis, dan lain-lain: Akar sayur-sayuran harus berasa berat. Kulit harus licin, tidak berkedut. Mereka harus bau segar dan mempunyai warna yang menarik. Yang lebih kecil biasanya lebih sedap.

Kentang: kulit harus tidak berkedut. Kulit hijau adalah tanda solanine beracun. Memotong hijau tidak akan membuang semua solanine itu. Kotoran pada kentang boleh menjadi tanda kesegaran, kerana mereka biasanya dicuci sebelum penyimpanan. Mata kentang lama mula bercambah menunjukkan sudah berada dalam keadaan lama.

Bawang: Hendaklah berat dan keras, dengan kulit gelap dan tidak bercambah.

Bawang putih: bawang putih lama juga akan mula bercambah.

Anggur: Angkatlah pakej dan melihat dari bawah. Jika anggur masak, mereka jatuh sekumpulan di bawah paket. Begitu banyak anggur longgar bermakna mereka sangat masak.

Strawberi: Firm dan tanpa terlalu kuat bau. Sentiasa mengeluarkan strawberi dari paket sebaik sahaja anda sampai ke rumah.

Buah-buahan sitrus seperti lemon, oren, grapefruits, tangerin: bau segar dan tiada tempat yang lembut. Permukaan tidak menjejaskan buah. Bintik hijau adalah juga biasanya tiada kesan pada buah.

Epal: Firm, kulit licin dengan tiada kecacatan.

Timun, zucchini, terung, dan lada: Berat, licin, gelap (walaupun beberapa jenis zucchini pucat).

Cendawan: Putih, jika yang warna asal mereka. Licin dengan tiada kecacatan. Periksa hujung batang juga seharusnya berwarna putih.

Item di bawah boleh dibeli sebelum masak dan ditinggalkan di kaunter sehingga masak. Pilih mengikut keperluan anda dan tarikh perjalanan membeli-belah anda yang seterusnya. Setelah masak, pindahkan ke peti sejuk.

Melon: Tekan atas tembikai, di bahagian batangnya. Jika ia lembut, ia masak. Tembikai masak juga mengeluarkan bau manis. Semakin kuat bau, semakin masak tembikai.

Tembikai: Jentik. Jika anda mendengar bunyi berongga/hollow, ia masak. Juga, angkat ia dan melihat di bawah: kulit perlu ada kuning atau masak.

Tomato: Semakin merah, semakin masak ia. Penyejukbekuan boleh menjejaskan rasa, jadi gunakan tomato secepat mereka masak.

Avokado: Pilih mereka keras, atau, jika anda boleh menggunakan mereka dengan segera, lembut dengan tiada kecacatan.

Buah-buahan bertompok-tompok seperti pic, aprikot, plum, ceri dan nectarines: yang masak lebih lembut dan lebih berwarna-warni. Buah-buahan yang berbau kuat adalah sangat masak. Elakkan pic hijau, kerana mereka tidak sentiasa masak.

Pear: Sama seperti buah-buahan berbintik-Tompok.

Pisang: Pisang hijau dan keras boleh disimpan beberapa hari, manakala pisang kuning boleh dimakan terus. Pisang yang terbaik apabila kulit itu adalah tan dengan tompok.

Sumber: http://www.cookingmanager.com/choose-fresh-fruits-vegetables/


1 comment:

  1. nice post banget gan
    ane ambil nih
    Visit : harafimulki.blogspot.com

    ReplyDelete