FRIDAY WRAP (11- 17 JAN 2013)

0 comments
Bismillahhirrahmanirrahim~

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.
Azam Russia membawakan kepada anda berita dunia untuk minggu ini.



Kawasan penempatan dan infrastruktur Israel meliputi lebih 40%  dari kawasan Tebing Barat.

Eropah - Kesatuan Eropah (EU) mesti mengenakan larangan sepenuhnya kepada produk keluaran Israel yang memasuki pasaran dan memastikan bahawa syarikat-syarikat Israel yang beroperasi di wilayah yang diduduki Palestin tidak mendapat manfaat daripada perjanjian perdagangan EU-Israel, menurut satu laporan baru-baru ini.

Laporan tersebut, bertajuk  "Feasting on the Occupation: Illegality of Settlement Produce and the Responsibility of EU Member States under International Law”  telah dikeluarkan pada Isnin lalu.

Pemulauan barangan dan syarikat-syarikat penyelesaian adalah sah di sisi undang-undang, kata laporan itu, sejak penempatan Israel telah menyalahi undang-undang di bawah undang-undang antarabangsa, aktif menafikan hak rakyat Palestin  untuk menentukan pilihan sendiri, dan menyumbang kepada kemusnahan dan penggunaan sumber tempatan, termasuk sumber air yang menyalahi undang-undang.

EU merupakan rakan dagang terbesar Israel. Pada tahun 2011, jumlah perdagangan antara kedua-dua pihak mencapai hampir $ 20bilion. Israel mengimport kira-kira 35 peratus daripada produk dari EU, manakala lebih daripada 26 peratus daripada eksport tanah Israel di pasaran Eropah.

Pada tahun 2005, beratus-ratus kumpulan-kumpulan masyarakat sivil Palestin melancarkan Boikot, Penjualan dan Sekatan (BDS) pergerakan dengan tujuan memaksa Israel untuk menghormati undang-undang antarabangsa, resolusi PBB, dan hak asasi rakyat Palestin.

Sementara itu, Barghouti percaya "memulaukan sebarang produk Israel atau institusi membawa kita lebih dekat dengan memboikot arus perdana semua institusi dan syarikat-syarikat yang terbabit dalam pelanggaran Israel terhadap hak asasi manusia dan undang-undang antarabangsa."





Pengkalan gas asli In Amenas

Algeria - Tiga puluh empat tebusan dan 15 penculik telah dibunuh di selatan Algeria, menurut kumpulan memegang tebusan.

Kematian dilaporkan pada hari Khamis(semalam) sehari selepas berpuluh-puluh warga asing dan warga tempatan Algeria dijadikan tebusan oleh pejuang bersenjata berhampiran pengkalan gas asli ‘ In Amenas’. Dua orang rakyat Malaysia juga adalah antara 41 individu yang dijadikan tebusan.

Pejuang berkata mereka merampas tebusan sebagai membalas dendam kepada kerajaan  Algeria kerana membiarkan Perancis menggunakan ruang udara untuk melancarkan operasi terhadap pemberontak di utara Mali.

Satu sumber tempatan mengesahkan  bahawa enam tebusan asing dan lapan pejuang terbunuh. Sumber itu berkata sesetengah tebusan masih ditahan dan 180 warga Algeria telah melarikan diri.

Perancis melancarkan serangan besar terhadap kumpulan pemberontak Ansar al-Dine di Mali pada 11 Januari untuk menghalang mereka daripada mara ke ibu negara Mali, Bamako.



  

Syria Satu laporan daripada El _Arabiya mendedahkan laporan bahawa beberapa badan penyelamat antarabangsa yang beroperasi di sempadan bahawa ribuan wanita Syria telah melarikan diri ke negara-negara sempadan kerana khuatir menjadi mangsa rogol rejim Basyar dan pakatannya.

Menurut laporan tersebut, pemerkosaan tersebut kerap dilakukan oleh rejim terhadap tahanan-tahanan wanita. Malah ada kalanya ia dilakukan di hadapan keluarga wanita tersebut. 

Laporan tersebut juga mendedahkan bahawa lebih 4000 kes rogol telah dilaporkan dan 700 kes darinya berlaku di dalam penjara. Minggu lalu juga sudah didedahkan bagaimana tentera Hizbola sendiri terlibat dalam jenayah rogol ini. 


SyriaJurucakap mujahidin FSA wilayah Halab mengesahkan sebuah lagi pesawat MiG rejim telah ditembak jatuh di sekitar ruang udara berhampiran pengkalan tentera udara Ming,Halab pada 13 haribulan yang lalu.
Jumlah keseluruhan pesawat MiG rejim yang berjaya ditembak jatuh kini menghampiri 40 buah.Doakan mujahidin di sana insya Allah.



"Katakanlah. "Wahai hamba-hamba-Ku yang melampau batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah yang Maha Pengampun, Maha Penyayang." (Az-Zumar : 53)

Wallahua'alam
Semoga Allah redha.



Post a Comment