MAULUD 2012

1 comments
SAMBUTAN MAULUD NIZHNY NOVGORAD 


Bismillahirrahmanirrahim..
Alhamdulillah.. Pada 19 Februari 2012 yang lalu, bersamaan 27 Rabi’ul Awal 1433 H, pihak AZAM Russia, lokaliti Nizhniy Novgorod telah menganjurkan Sambutan Maulidur Rasul.
Program bermula pada pukul 6.30 petang, sebaik sahaja selesai solat Maghrib. Majlis dimulakan dengan bacaan doa dan diteruskan dengan ucapan daripada wakil AZAM Russia, saudara Azli Nasiruddin. Beliau mengingatkan kita tentang jasa Nabi Muhammad SAW dan disebabkan oleh baginda, kita dapat mencari jalan pulang.
Seterusnya merupakan video daripada pihak AZAM Russia. Pantomin yang menyusul kemudian pula berkisar tentang kehidupan seharian kita dimana setiap hari, kita perlu melawan daripada mengikut al-hawa. Kita juga perlu melawan diri daripada terikut-ikut bisikan daripada syaitan. Pantomin ini mendapat sambutan yang sangat menggalakkan dan diharap dapat memberi peringatan kepada semua agar sentiasa menjaga diri dengan mengikut hanya deen yang sebenar.
Majlis diteruskan dengan tayangan video pengisian. Video ini mengisahkan tentang para Muslim yang tidak menghabiskan makanan mereka. Mereka seterusnya telah diberitahu tentang hadith Rasulullah. Sesungguhnya, sunnah Nabi SAW perlulah sentiasa dijadikan panduan. Persembahan pasukan  nasyid Nizhniy Novgorod menyusul kemudian.
Seterusnya merupakan acara yang dinanti-nantikan, iaitu penyampaian hadiah bagi pemenang pertandingan teka silang-kata. Ini adalah satu kelainan bagi sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini. Para muslimin dan muslimat telah diberi senarai soalan bagi teka silang-kata tersebut beberapa hari sebelum program. Soalan-soalan adalah berkaitan dengan kehidupan Nabi Muhammad SAW. Mereka perlu menyerahkan jawapan mereka diawal program. Hadiah yang merupakan tiket bas bagi bulan Mac telah menjadi rebutan banyak pelajar.
Program Maulidur Rasul kali ini sangat memberi makna bagi kami pelajar Nizhniy Novgorod. Sesungguhnya, atas usaha baginda SAW, Islam itu sampai pada kita. Atas usaha baginda jugalah kita dapat merasakan nikmat iman dan Islam. Diharapkan program kali ini dapat menambahkan lagi perasaan cinta kita pada baginda SAW, inshaAllah.
Dari Jabir RA, bersabda Rasulullah SAW, “Apabila jatuh sebahagian (kecil) makanan seorang dari kamu, ambil dan buang bahagian yang terkena kotoran dan makanlah ia, dan jangan tinggalkan ia untuk syaitan, dan jangan dia menyapu tangannya dengan kain sehingga dia menjilat jarinya dahulu kerana dia tidak mengetahui pada makanannya, bahagian mana yang terdapat keberkatan.” (HR Muslim)



1 comment: