FRIDAY WRAP ( FEB 26 -MAR 3 )

0 comments
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Maha Penyayang.
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Assalamualaikum.
Azam Russia membawakan anda beberapa berita dunia minggu ini.



Kabul, Afghanistan - Seorang pengebom berani mati meletupkan sebuah kereta berdekatan pagar lapangan terbang Jalalabad di timur Afghanistan.Kejadian itu mengorbankan sembilan orang dan dikatakan motif kejadian itu sebagai membalas tindakan askar Amerika yang membakar Quran.

Kejadian itu berlaku enam hari selepas satu protes besar-besaran yang membantah tindakan askar Amerika yang membakar Quran dan penulisan-penulisan Islam yang lain di sebuah markas tentera di utara ibu negara.



Pakistan- Sekurang-kurangnya 10 orang tentera Pakistan dan 23 orang penentang kerajaan terkorban dalam satu pertempuran di Lembah Tirah, Khyber bersempadan dengan Afghanistan.Pasukan penentang kerajaan, Lashkar-e-Islam yang diketuai mangal Bagh, berkaitan dengan kumpulan Taliban Pakistan dan geng jenayah.



Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyertai kempen untuk membatalkan sekatan pemakaian hijab dalam sukan bolasepak. Setiausaha pembangunan sukan pertubuhan itu, Wilfried Lemke telah menulis surat sokongan kepada presiden FIFA, Sepp Blatter menyatakan sokongan untuk membatalkan sekatan itu.

Lemke menyatakan harapannya untuk melihat pemain bolasepak wanita untuk bermain secara aktif di peringkat bawah dan profesional serta melihat pemakaian hijab bukan satu halangan untuk berjaya dalam sukan.Setakat ini di peringkat Olimpik, pemakaian hijab dan skaf dibenarkan dalam sukan taekwondo dan ragbi.



Syria- PBB menganggarkan lebih 7500 orang telah terkorban setakat ini di negara itu sejak bermulanya revolusi.Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton menyatakan Bashahr al-Assad boleh diklasifikasikan sebagai seorang penjenayah perang atas tindakannya itu.Sekurang-kurangnya 25 orang terbunuh pada 28 Feb lepas.Di Homs, kumpulan pembangkang menyatakan ratusan penduduk terkorban atau cedera dalam satu serangan yang berlaku selama 24 hari.

Majlis keselamatan sedang berusaha dalam satu resolusi baru, dan mendesak Russia dan China untuk tidak menggunakan kuasa veto menghalang usaha terbaru itu sebagaimana yang terjadi dalam draf resolusi yang lepas.


Marilah kita bersama-sama mendoakan kejayaan penduduk Syria dalam perjuangan mereka.Berikut disertakan link satu blog yang menulis tentang pengisytiharan ke atas konflik di Syria.

Sekian saja rangkuman Friday Wrap minggu ini.Sebelum mengundur diri Azam Russia ingin mengajak anda untuk membaca satu penulisan yang sangat bermanfaat buat renungan diri.Peringatan kepada kita umat Islam sama ada anda adalah orang beragama atau orang agama.Link penulisan tersebut di sini

Assalamualaikum.





Post a Comment