PRODUKTIVITI: Aturkan Hari Anda!

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, sudah hampir sebulan kita menjejakkan kaki kembali di atas bumi Russia ini demi mengejar segulung ijazah, mahupun untuk memantapkan iman dan tarbiyah.

Dengan keazaman yang baru, strategi-strategi kita juga harus diperkemaskan untuk memastikan kejayaan di penghujungnya nanti! Strategi yang disusun kemas pasti dapat membantu kita untuk melalui hari-hari mendatang yang sudah semestinya penuh dengan dugaan. Sebaliknya, kita akan mudah terleka andai tidak menyusun hari-hari kita dengan lebih sempurna.

Yok kita rujuk gambar di bawah ini!


10 tips hebat:
1. Bangun subuh.
2. Uruskan masa sebaiknya.
3. Kekalkan ruang kerja yang kemas.
4. Susun kerja mengikut prioriti.
5. Jangan bertangguh.
6. Susun tugas mengikut hari.
7. ‘Centralize’ jadual, temujanji dan bulatan gembira!
8. Tetapkan tempat spesifik untuk setiap bahan.
9. Elakkan aktiviti tidak berfaedah.
10. Muhasabah aktiviti harian.

InsyaaAllah, dengan mengikuti sepuluh saranan-saranan yang diberikan, hari-hari kita bakal dipenuhi dengan produktiviti! Mari kita sama-sama cuba amalkan!

“Tidak akan bergeser kedua kaki anak Adam di hari kiamat dari sisi Rabb-Nya, hingga dia ditanya tentang lima perkara (yaitu): tentang umurnya untuk apa ia habiskan, tentang masa mudanya untuk apa ia gunakan, tentang hartanya dari mana ia dapatkan, dan dalam hal apa (hartanya tersebut) ia belanjakan dan apa saja yang telah ia perbuat dari ilmu yang dimilikinya.”

(HR. ath-Thirmidzi no. 2416, ath-Thabrani dalam al-Mu’jam al-Kabir jilid 10 hal 8 hadits no. 9772 dan hadits ini telah dihasankan oleh Syaikh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadits ash-Ashahihah no. 946)

Wallahua’lam.


Post a Comment