10 Versus 1

0 comments

Assalamualaikum wbt.

Hari demi hari,kita berusaha untuk mencapai sesuatu.Apabila seseorang individu itu tahu peranan dan targetnya untuk mencapai sesuatu,maka segalanya diletakkan dalam satu fokus.

Saya bagi analogi yang mudah,jika saya cuba mematahkan satu batang ranting kayu dibandingkan 10 batang ranting kayu,yang mana lagi senang untuk dipatahkan? Sebatang ranting kayu mudah untuk dipatahkan jika dibandingkan dengan 10 batang ranting kayu.Maka yang saya nak sampaikan di sini ialah kekuatan 10 batang ranting kayu lagi kuat dibandingkan dengan kekuatan satu batang kayu.
Jika dibandingkan bekerja secara individu dengan secara berpasukan,yang manakah lagi kukuh?

Saya tinggalkan persoalan itu pada anda.

Yeahh! Bismillah. Here we go! [Kredit]
Semangat satu pasukan.Untuk mencapai satu kejayaan,sudah pasti bukan melibatkan satu individu tetapi melibatkan orang sekeliling yang memberi sokongan padu.

Setiap orang mempunyai peranan masing-masing untuk menjayakan sesuatu.Sudah pastinya,setiap individu mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri.Itulah sebenarnya kelebihan berkerjasama dalam satu pasukan.Apabila kita bekerja dalam pasukan,semua orang akan bekerja bersama-sama.Tiada yang lebih dan tiada yang kurang komitmennya.Bahkan setiap individu menyumbang sesuatu kepada pasukan tersebut.Tiada rasa inferioriti mengenai diri sendiri,malah anda patut yakin dengan kelebihan yang anda ada dan anda ada bahagian anda untuk menyumbang dalam pasukan tersebut.Kehadiran anda,tidak kisahlah dalam apa-apa perkara pun,ada tujuannya,dan bukanlah sia-sia.


Allah Ta'ala berfirman ” Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dengan bermain-main (sia-sia). Kami tidak menciptakan keduanya melainkan dengan haq, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui .” (QS Ad Dukhaan [44] : 38-39)


Manusia tiada yang sempurna.Seperti yang saya lihat,anda lihat,setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.Apabila setiap individu yang mempunyai kelebihan lalu saling men 'topup' kelebihan kepada kekurangan individu yang lain,maka kelebihan dapat mengatasi kekurangan individu dan pasukan tersebut.Lalu terbentuklah satu pasukan yang kuat,mantap dan kukuh.

Jom tengok firman Allah SWT :
“Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti bangunan yang tersusun kukuh” ( Assaff [61]: 4)

Wahh,Allah lagi mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya sepanjang zaman.Bayangkan ayat Al Quran ini yang diturunkan pada suatu masa dahulu,dan kebaikannya bukan hanya pada untuk suatu masa dahulu.Tapi sehingga kini.

SubhanAllah.Maha Suci Allah. [Kredit]
Jom jadi lagi bersemangat untuk mencapai sesuatu tujuan kita apabila kita bekerja dalam satu pasukan.Biarlah bersemangat setinggi puncak yang ingin mencapai angkasa.Angkasa yang dipenuhi dengan bintang-bintang kejayaan.Jom menyerlah jauh dari yang biasa,dan ini bukan ungkapan sekadar mimpi.

Wallahu'alam.


Post a Comment