FRIDAY WRAP (7 -13 DISEMBER 2013)

0 comments

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

AZAM Russia kini kembali pada minggu ini dengan berita-berita menarik dari dalam dan luar negara.


Gaza Kurang Bahan Api dan Elektrik pada Musim Sejuk
Sabtu, 7/12/2013


GAZA - Jalur Gaza tetap tanpa kekurangan elektrik dan bahan bakar untuk musim sejuk yang hampir datang kerana tekanan rejim Israel.Hanya enam jam elektrik setiap hari dan tidak ada gas untuk sebahagian besar rumah di Gaza pada musim sejuk , sehingga membuat keadaan rumah semakin sejuk .

Dalam beberapa bulan terakhir , elektrik telah dicatu dan juga pemadaman telah meningkat selama hujan datang .

Rumah di Gaza kekurangan pemanas yang cukup untuk menghadapi musim sejuk. Penduduk di Gaza cuba untuk mendapatkan beberapa kayu bakar untuk memanaskan rumah mereka dan ini menyebabkan masalah kesihatan.

Kekurangan bahan api dan elektrik di Semenanjung Gaza juga merosot kerana penutupan terowong Gaza oleh kerajaan Mesir . Terowong ini adalah satu - satunya jalan bagi warga Palestin yang hidup di bawah pengepungan Israel untuk membeli pelbagai keperluan hidup .


PBB Seru Penyelidikan terhadap Penjualan Muslim Rohingya
Sabtu, 7/12/2013


NEW YORK  - PBB telah menggesa siasatan atas laporan bahawa para pegawai imigresen Thailand menjual Muslim Rohingya yang lari dari Myanmar dalam perdagangan manusia .

" Tuduhan - tuduhan ini perlu disiasat segera , " kata jurucakap badan pelarian PBB , Vivian Tan , dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada hari Jumaat.

" Kami telah secara konsisten meminta negara - negara di kawasan ( jiran Myanmar ) untuk memberikan perlindungan sementara , termasuk perlindungan terhadap penderaan dan eksploitasi, " tambahnya .

Sebuah laporan berdasarkan penyelidikan selama dua bulan di tiga negara yang diterbitkan pada hari Khamis oleh Reuters mendedahkan bahawa pelarian Rohingya Myanmar telah dipindahkan dari pusat - pusat penahanan di Thailand dan diangkut melintasi wilayah selatan negara itu . Para pelarian tebusan di kem - kem yang tersembunyi dekat sempadan dengan Malaysia sampai keluarga mereka membayar wang tebusan untuk membebaskan mereka .

" Para tahanan juga perlu diberitahu tentang pilihan mereka dalam bahasa yang mereka mengerti . Setiap keputusan untuk meninggalkan ( perlindungan ) harus bersifat sukarela , dan mereka yang memilih untuk meninggalkan harus dilindungi terhadap penderaan dan eksploitasi oleh penyeludup , " kata Tan .

Pada hari Jumaat , Amerika Syarikat juga membuat seruan untuk siasatan skandal itu . " Kami menyedari laporan menyatakan bahawa pegawai Thailand telah terlibat dalam penjualan asing Rohingya untuk perdagangan manusia , " kata jurucakap Kementerian Luar Negeri AS Marie Harf .

Etnik Muslim Bengali , yang dikenal sebagai Rohingya , telah ditolak hak - hak kewarganegaraan sejak pindaan terhadap undang - undang kewarganegaraan pada tahun 1982 dan diperlakukan sebagai pendatang haram di rumah mereka sendiri . Kerajaan Myanmar sebagaimana juga majoriti penduduk Buddha Myanmar menolak untuk mengakui istilah " Rohingya " , menyebut mereka dengan istilah ' Bengali ' atau orang Bangladesh .

Ribuan Muslim Rohingya telah menjadi pelarian dari rumah mereka di Myanmar Barat sejak tahun lalu selepas gelombang kekerasan mematikan yang dilakukan oleh majoriti warga Buddha .


Angola Tutup Masjid, Bakar al-Quran
Ahad, 8/12/2013

LUANDA, ANGOLA- Sebuah yayasan berpusat di Johannesburg berjaya membongkar perbuatan biadab kerajaan Angola yang menjadi negara pertama di dunia mengharamkan Islam.

Menurut Pengarah Open Society Initiative of Southern Africa, (Osisa), Elias Isaac berkata, mereka menerima laporan kebanyakan masjid di negara itu kini diarah tutup atau dimusnahkan pihak tidak bertanggungjawab.

"Terdapat 78 masjid di Angola dan hanya beberapa dibuka di ibu negara selepas kerajaan khuatir dengan respons masyarakat antarabangsa terhadap dasar Islamofobia yang dilaksanakan di negara tersebut," jelasnya lagi.

Kerajaan Angola turut mengeluarkan notis dan memberi tempoh 73 jam kepada masyarakat Islam di negara itu untuk memusnahkan masjid dan mereka yang gagal berbuat demikian akan dikenakan tindakan.

Sementara itu, Presiden Persatuan Orang Islam Angola (ICA), David Ja memberitahu, tindakan menutup masjid di negara tersebut dilakukan sejak 2010. 

"Selain menyasarkan masjid, kerajaan turut bertindak sewenang-wenangnya membakar 120 al-Quran dalam beberapa serbuan ke atas masjid yang dilakukan sejak akhir-akhir ini," menurutnya.


Beltagi: Ada 10,000 Mandela di Penjara Mesir
Ahad, 8/12/2013


KAHERAH - Tokoh Senior Ikhwanul Muslimin Mohamed al - Beltagi semalam turut menyatakan takziah terhadap bekas presiden Afrika Selatan Nelson Mandela, yang meninggal dua hari lalu.

"Saya sampaikankan takziah saya kepada orang - orang dari Afrika Selatan atas kematian Mandela," kata Al - Beltagi pada awal sesi sidang atas tuduhan "menculik dan menyeksa" dua polis.

"Ada 10.000 orang seperti Mandela yang ditahan di penjara Mesir, tetapi mereka tidak akan pernah menerima untuk dikuasai oleh tentera," katanya, merujuk pada penyokong Ikhwanul Muslimin.

" Mereka menghadapi hakim yang tidak amanah dan tidak setia , " katanya .

Al - Beltagi muncul di mahkamah pada hari Sabtu bersama dengan mubaligh Safwat Hegazi dan dua pegawai perubatan untuk menjawab tuduhan " menculik dan menyeksa " dua polis .

Penyiasat menuduh Al - Beltagi dan Hegazi menghasut media dan memaksa dua polis , yang ditugaskan untuk menjaga demo pro - Morsi , ke arah orang ramai penunjuk perasaan di Rabaa al - Adawiya dan memukul mereka , menyebabkan luka serius di tubuh mereka . Namun ke dua orang tokoh tersebut menafikan.



Assad Habiskan 25 Million Dolar Untuk Perang 
Ahad, 8/12/2013 


DAMASKUS - Menteri Kewangan dan Ekonomi sementara Syria , Ibrahim Miro , berkata semalam bahawa rejim Assad telah menghabiskan 25 bilion dolar pada perang sivil yang telah berlangsung di negara itu selama tiga tahun . 

Bercakap kepada Anadolu Agency , Miro mengatakan rejim Assad menghabiskan 7 bilion dolar cadangan dolar dari Syria Bank Sentral pada tahun 2011 dan 9 bilion dolar pada tahun 2012 dan kira-kira 9 bilion dolar pada 2013 . Rejim menghabiskan sekitar 25 bilion dolar tapi Assad masih boleh mendapat lebih dari 50 bilion dolar dari negara - negara yang menyokong rejimnya.
Miro juga mengatakan bahawa rejim Assad masih boleh memberikan kira-kira 2 bilion dolar untuk meneruskan perang saat ini , sehingga rejim Assad tidak mungkin runtuh kerana sekatan ekonomi .

Meski pengeluaran telah hampir berhenti di Syria , Miro mengatakan bahawa kilang - kilang yang sebahagian besar terletak di pinggir bandar Damsyik dan Aleppo telah rosak akibat perang . Selain itu sektor pertanian dan pelancongan juga telah berhenti . Namun rejim Assad masih bertahan secara ekonomi kerana disokong oleh kekuatan luaran , tambah Miro .

Miro juga mencatat bahawa kerajaan saat ini memerlukan 2.5 bilion dolar untuk merekrut kira-kira 60 ribu tentera dan polis .


Timbalan Presiden Sudan Letak Jawatan 
Isnin, 9/12/2013 

KHARTOUM , SUDAN - Presiden Sudan Omar al-Bashir, kelmarin mengumumkan perletakan jawatan Timbalan Presiden pertama beliau.

Menurutnya, keputusan Ali Taha itu bukan disebabkan konflik antara mereka, sebaliknya beliau mahu memberi peluang kepada golongan muda mengambil alih jawatannya. 

Susulan daripada itu, satu mesyuarat bersama pemimpin Parti Kongres Kebangsaan diadakan 
untuk meluluskan rombakan Kabinet yang menyaksikan pelantikan lima menteri baru dari generasi muda.
Beliau turut melantik Leftenan Jeneral Bakri Hassan Saleh sebagai pengganti Ali.

Difahamkan, rejim Omar menerima kritikan hebat sejak kerajaan mengurangkan subsidi minyak hingga mencetuskan protes ganas di seluruh negara pada September lalu.


Patung Lenin Dipecahkan 
Selasa, 10/12/2013


KIEV, UKRAINE - Sebuah patung pengasas Soviet, Vladimir Lenin di ibu negara Ukraine dipecahkan semalam oleh penunjuk perasaan anti kerajaan.

Media melaporkan, mereka menyerang patung itu menggunakan tukul sebagai simbolik protes terhadap Presiden Viktor Yanukovich serta rancangannya dalam mengeratkan hubungan dengan Russia.  Gerakan menolak pengaruh dari Moscow itu hadir selepas pemimpin pembangkang memberitahu ribuan penunjuk perasaan di Dataran Kiev supaya memberi tekanan kepada Yanukovich.

Difahamkan menurut laporan Reuters, penunjuk perasaan berang dengan keputusan kerajaan mengadakan perjanjian dengan Kesatuan Eropah dalam mengeratkan kerjasama ekonomi dengan Moscow.  Keputusan Yanukovich itu menimbulkan tunjuk perasaan terbesar sejak Revolusi Oren pada 2004.


Polis Mesir Anjur Bantahan 
Selasa, 10/12/2013 


KAHERAH, MESIR - Selepas saban hari Mesir bergelut dengan protes rakyat, kini tiba giliran polis melakukan tindakan sama.

Kelmarin, ratusan polis melakukan demonstrasi di Kelab Polis menuntut kenaikan gaji selepas mendakwa beban kerja makin bertambah.

Sumber polis berkata, sejak kerajaan membenarkan anggota polis menahan mana-mana individu yang berkumpul melebihi 10 orang di tempat awam, polis diberi hak untuk mengambil tindakan ke atas mereka.

“Mereka menggesa pegawai atasan mencadangkan bayaran gaji setimpal, sesuai dengan tugasan baru itu ” katanya kepada Press TV.


Dalam perkembangan lain, polis melepaskan gas pemedih mata bagi menyuraikan penyokong Presiden Mohamed Mursi di Universiti Al-Azhar dan Universiti Mansoura Kaherah.

Ratusan pelajar cedera dan puluhan ditahan selepas dituduh mencabar Perlembagaan baru.


10 Tentera Penjajah Tewas dan Terluka dalam Operasi Syahid Mujahidin IIA Berhampiran Lapangan Terbang Kabul 
Rabu, 11/12/2013 

KABUL - Letupan besar yang menggegarkan kemudahan tentera penjajah Jerman di tengah-tengah ibu negara Afghanistan , Kabul , dekat Lapangan Terbang Antarabangsa Kabul , dilancarkan oleh Mujahidin Imarah Islam Afghanistan ( IIA ) atau Taliban , sebagaimana disahkan mujahidin IIA melalui laman rasminya Shahamat . 

Operasi syahid tersebut dilakukan oleh seorang Mujahid IIA bernama Mahmud , warga wilayah Laghman . Mahmud mengorbankan keretanya , yang telah diisi bahan letupan , ke gerbang bangunan tentera pasukan Jerman yang dijaga ketat itu seiring dengan kenderaan pasukan penjajah Jerman hendak keluar dari kemudahan tersebut . 

Letupan besar yang diakibatkan bom kereta itu memusnahkan dua kenderaan penjajah Jerman yang mengangkut tentera pimpinan AS . Akibatnya 10 tentera penjajah tewas dan terluka , menurut laporan awal . Serangan tersebut berlaku selepas kerajaan boneka Kabul mendakwa bahawa pasukan kebangsaan Afghan masih memegang kawalan ibu negara dan mendakwa bahawa mereka sering menggagalkan serangan - serangan Mujahidin di bandar Kabul . Operasi syahid yang dilakukan Mujahid Afghan ini mematahkan tuntutan rejim boneka tersebut . Allahu Akbar !


'Saya bukan Robin Hood' 
Khamis, 12/12/2013 

KUALA TERENGGANU - "Saya bukan Robin Hood."

Demikian tegas Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said ketika merujuk gelaran yang diberi oleh masyarakat kepada beliau, susulan tindakannya menahan dua buah lori yang membawa roti Gardenia dan mengagih roti itu kepada pengguna jalan raya yang terperangkap akibat banjir di Chendor, Pahang baru-baru ini.

Katanya perbuatan 'Robin Hood' merompak untuk membantu orang miskin tetap salah walaupun niatnya murni.

"Yang salah tetap salah dan yang benar tetap benar, jadi tak perlulah umpamakan saya seperti Robin Hood," katanya semasa menggulung perbahasan bajet negeri, di persidangan Dewan Undangan Negeri, di sini hari ini.

Tindakan Ahmad pada 4 Disember lalu mendapat pujian orang ramai dan berita serta gambar beliau mengagih roti terbabit tersebar luas menerusi media sosial sehingga ada yang menggelarkannya Robin Hood.

Menurut laman ensiklopedia Wikipedia, Robin Hood merupakan penjenayah yang diangkat sebagai hero dalam cerita rakyat masyarakat Inggeris kerana dia menyamun dan merompak golongan kaya untuk membantu orang miskin yang tertindas.

Sementara itu, Ahmad ketika mengulas kejadian pada hari berkenaan, berkata pengguna jalan raya yang terkandas mengadu kepadanya mereka tiada bekalan makanan.

"Bayangkanlah, ramai yang datang kepada saya dan beritahu anak mereka menangis kelaparan akibat terkandas setelah laluan Kemaman-Kuantan ditutup akibat dinaiki air.  Pada mulanya, pemandu itu enggan membuka lori tapi bila saya menghubungi pengurusnya dan sedia membayar harga kesemua roti itu, barulah pemandu berani membukanya dengan disaksikan orang ramai," katanya. 

Ahmad turut memberitahu persidangan bahawa syarikat roti itu kemudian enggan menerima bayaran dan menganggap roti tersebut sumbangan mereka kepada mangsa banjir. - Bernama 


Rejim Basyar Tubuh Unit Pembunuh 
Khamis, 12/12/2013 

DAMSYIK, SYRIA-  Gabungan Kebangsaan Syria (SNC) melaporkan, rejim Presiden Bashar al-Assad membunuh lebih 2,900 orang dengan menggunakan pisau.

Maenurut The Daily Star, laporan disahkan Pertubuhan Hari Hak Asasi Manusia Antarabangsa turut mendakwa, rejim melakukan pembunuhan lebih 2,885 orang menggunakan pisau sepanjang tahun ini.

"Pembunuhan ini adalah dirancang, lebih 200 kanak-kanak dan 120 orang wanita menjadi mangsa.  Rejim menubuhkan skuad pembunuh, khusus untuk melakukan pembunuhan beramai-ramai 
dengan tangan berbanding senjata api," menurut laporan itu. 


India Haramkan Hubungan Homoseksual 
Khamis, 12/12/2013 

NEW DELHI- Mahkamah Agung India semalam mengharamkan semula hukuman seks sesama jenis selepas memansuhkan keputusan membenarkan perlakuan luar tabie itu oleh mahkamah rendah pada 2009. 
Mahkamah Agung itu memutuskan, hanya Parlimen India yang dapat meminda undang-undang dalam isu berkenaan dengan membuang satu fasal kanun keseksaan sejak abad ke-19. 

Berikutan itu, ia memutuskan bahawa Mahkamah Tinggi Delhi membuat keputusan di luar bidang kuasanya, empat tahun lalu. Menteri kanan kerajaan menyatakan mereka akur dengan keputusan berkenaan. Kami perlu akur dengan keputusan itu, kata Menteri Dalam Negeri, Sushilkumar Shinde. 

"Keputusan Mahkamah Agung perlu dihormati oleh kerajaan," kata Menteri Kehakiman, Kapil Sibal. 
Seksyen 377 dalam kanun keseksaan India mengharamkan hubungan seks di luar tabie. 

Kebanyakan pihak mentafsirkannya sebagai merujuk kepada hubungan seks sejenis dan pihak bersalah boleh dihukum penjara sehingga 10 tahun.  Peraturan itu sudah termaktub dalam undang-undang sejak era penjajahan Britain. 

Dalam keputusan 2009, hakim mengecualikan kesalahan jika hubungan sesama jenis itu adalah atas dasar suka sama suka selepas permohonan mengenainya dikemukakan oleh pertubuhan hak seksual, Yayasan Naz. 


Sekian sahaja untuk minggu ini.

Wallahualam.

“Allah berfirman:

 “Janganlah kamu menyembah dua tuhan; sesungguhnya Dialah Tuhan Yang Maha Esa, maka hendaklah kepada-Ku saja kamu takut.”
 (An-Nahl: 51)




Post a Comment