Hari Nakbah

0 comments
Bismillahirrahmanirrahim.


Hari Nakbah, يوم النكبة, yang bermaksud “Hari Kecelakaan” merujuk kepada pengisytiharan kelahiran Negara haram Yahudi yang telah berlaku pada 15 Mei 1948, pukul 4 petang oleh David Ben Gurion setelah penurunan bendera Union Jack telah dilakukan pada 14 Mei di Baitul Maqdis.

Sehingga hari ini bermacam-macam usaha telah dilakukan untuk mengambil semula Palestin yang dirampas rakus oleh pihak Yahudi. Pelbagai bentuk pembunuhan rakyat Palestin beramai-ramai dilakukan Yahudi supaya melemahkan psikologi penduduk Arab dan memaksa mereka meninggalkan kampung halaman mereka sendiri.

Kata Golda Meir, bekas Perdana Menteri Israel mengambarkan kebiadaban Gerakan Zionis terhadap rakyat Palestin;

‘ Tidak wujud apa yang dikatakan sebagai rakyat Palestin. Ia tidaklah seakan-akan wujud rakyat Palestin dan kemudian kami datang dan mengambil alih Negara mereka. Tidak, mereka tidak wujud..

Sanggupkah kita membiarkan anak-anak kecil, golongan lemah dibelasah, disepak terajang, kepala dan badan lunyai ditembusi peluru tanpa sebarang pembelaan? Dihalau daripada rumah yang diperoleh hasil titik peluh mereka sendiri? Di manakah hati kita? Di mana???

”Siapa yang tidak ihtimam (peduli) terhadap urusan umat Islam, maka bukan golongan mereka.” (HR At-Tabrani).



Post a Comment