FIQH LUAR NEGARA (PART #1)

0 comments
Assalamualaikum wbt dan Bismillahirrahmanirrahim.



Pertama sekali, kami dari AZAM Russia ingin mengucapkan selamat datang kepada para pelajar Medik yang baru tiba di Bumi Cinta Russia.

Kenapa “Bumi Cinta”? Stay tuned, keep reading and we will figure out together why 😊

InsyaAllah kali ini AZAM Russia akan berkongsi serba sedikit mengenai Fiqh Luar Negara (FLN) dalam kehidupan seharian kita sebagai seorang pelajar yang menyambungkan pelajaran ke Russia ini.

“Macam mana saya nak solat dengan jangka waktu day-time yang singkat musim winter nanti?”
“Apa saya nak makan dekat sini kalau takde bekalan product halal?”
“Boleh ke ikut pendapat mazhab lain?”
“Macam mana saya nak berwudhu’ kalau tak dibenarkan menggunakan sinki untuk basuh kaki?”
“Seluar saya terkena anjing tadi, apa saya patut buat?”
“Macam mana puasa masa musim summer nanti? Kena puasa 20 jam ke?”

InsyaAllah melalui post dari kami kali ini, kami akan cuba untuk menjelaskan persoalan-persoalan seperti ini.

PART 1: KELAPANGAN DAN KELUASAN HUKUM ISLAM
“Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia lah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agamaNya); dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama, agama bapa kamu Ibrahim. Ia menamakan kamu: ‘orang-orang Islam’ semenjak dahulu dan menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula layak menjadi orang-orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah).
Oleh itu, dirikanlah solat dan berikanlah zakat, serta berpegang teguhlah kamu kepada Allah. Dia lah pelindung kamu. Maka Dia lah sahaja sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik pemberi pertolongan.”
[Al-Hajj (22);78]

Islam merupakan agama yang tidak pernah membebankan para pengikutNya. Islam itu sangat mudah untuk diaplikasi dalam kehidupan seharian kita.

Walaupun kita sekarang berada jauh dari negara kelahiran kita (Malaysia) dan para Muslim dari negara Russia mempunyai perbezaan pendapat dari kita adalah kerana perbezaan mazhab dan kenyataan ini sama sekali tidak memberi kita A BIG PROBLEM insyaAllah.

Oleh kerana kita mempunyai perbezaan pendapat, kita haruslah saling menghormati perbezaan pandangan mazhab yang lain. Ini kerana Allah tidak membenarkan kita untuk taksub dengan pandangan sendiri sahaja.
“Macam mana boleh ada perbezaan mazhab ni?”

Hal ini adalah kerana 4 mazhab yang kita kenali ini dikeluarkan mengikut kesesuaian mengamalkan fiqh seharian mengikut lokaliti dan persekitaran.

Oleh itu, terdapat beberapa prinsip yang kita boleh amalkan bagi menerima keluasan fiqh atau pendapat mazhab lain:
1.      Melihat suasana atau persekitaran semasa bagi mengelakkan fitnah.
2.      Melihat pandangan imam mazhab yang lain dan bukan taksub pada hanya satu mazhab sahaja.
3.      Bagi kemudahan atau keringanan (rukhsah) kita sebagai umat Islam untuk mengerjakan ibadah seharian.
4.      Darurat.
5.      Tidak mengikut hawa nafsu.

PART 2: BERSUCI/WUDHU’
“Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai dengan siku, dan sapulah kepalamu, dan (basuh) kakimu sampai dengan kedua mata kaki, dan jika kamu junub maka mandilah, dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air (kakus) atau menyentuh perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayamumlah dengan tanah yang baik (bersih); sapulah mukamu dan tanganmu dengan tanah itu. Allah tidak ingin menyulitkan kamu, tetapi Dia ingin membersihkan kamu dan menyempurnakan nikmatNya bagimu, supaya kamu bersyukur.”
[QS 5:6]

“Solat tanpa wudhu’ tidak diterima.”
[HR Muslim]


Masalah utama yang sering dihadapi kita sebagai pelajar Muslim di Russia (be it in Moscow, Volgograd, Nizhny Novgorad, Kursk mahupun St Petersburg) adalah cara untuk berwudhu’ di tempat awam seperti kampus universiti, shopping mall.

Rakyat Russia sangat sensitive mengenai bab membasahkan lantai di tandas.

Lagi tak dapat masuk akal fikiran mereka adalah apabila melihat kita terkial-kial gigih mengangkat kaki ke sinki bagi menyempurnakan wudhu’ kita.

Jadi, apa solusi yang kita boleh buat?

KHUF:

Hadis Rasululllah saw yang telah diriwayatkan oleh Jarir b Abdullah al-Bajili, katanya: Rasulullah s.a.w mengambil wudhu’ setelah menunaikan qada’ hajat. Baginda telah berwudhu’ dan kemudiannya menyapu kedua khuf (yang dipakai oleh) Baginda.
[Sahih Bukhari, Nombor 1478; Sahih Muslim, nombor 272]

Syarat memakai khuf:
1.      Hanya selepas setelah mengambil wudhu’ yang sempurna
2.      Hendaklah menutupi kaki sehingga paras buku lali.
3.      Hendaklah menghalang air dari menembusinya.
4.      Hendaklah diperbuat daripada kulit yang suci dan telah melalui proses penyucian.

Tempoh menyapu khuf:
1.      Musafir: 3 hari 3 malam
2.      Mukim: 1 hari 1 malam (24 jam)

Perkara yang membatalkan khuf:
1.      Jika si pemakainya membuka khuf.
2.      Habis tempoh penyapuan
3.      Hadas besar

“Boleh ke stoking menggantikan khuf?”
·         Hukum: HARUS = stoking itu diperbuat daripada kulit dan menutupi buku lali.
·         Sekiranya stoking itu daripada bulu/kapas:
o   Abu Hanifah dan segelintir golongan Hanafiyyah, golongan bermazhab Maliki dan majoriti golongan bermazhab Syafie. Golongan ini tidak membenarkan seseorang memakai stoking biasa menyapu stokingnya sebagai ganti basuh kaki semasa berwudhu’ kerana stoking yang tidak diperbuat daripada kulit tidak dipanggil khuf dan tiada ketahanan dibawa berjalan dan tidak telus air.
o   Golongan yang mengHARUSkan:
§  Sebahagian mazhab Syafie, tetapi dengan syarat stoking itu perlu tebal dan boleh dibawa berjalan jauh dan perlu menutupi buku lali.
§  Mazhab Hanbali dan sebahagian mazhab Hanafi. Mereka mengharuskan perbuatan menyapu ke atas stoking seperti kehausan menyapu ke atas khuf.
o   Dr Wahbah al-Zuhaili (seorang ulama bermazhab Syafie kontemporari) memilih pendapat golongan yang mengharuskan stoking tebal sebagai pengganti khuf sebagai pendapat yang kuat berbanding pendapat pertama)

Cara-cara penyapuan khuf:
Ø  Bahagian yang perlu disapu air adalah pada bahagian atasnya.
Ø  Sapuan cukup dengan tangan atau tisu yang lembab.
Ø  Tidak perlu membasuh kasut dengan air.
Ø  Ali bin Abi Talib menerangkan: “Sekiranya agamaitu menururt fikiran logic sudah tentu tapak kasut lebih patut disapu daripada bahagian atasnya. (Akan tetapi) saya melihat Rasulullah menyapu bahagian atas kasutnya.” (Sahih Sunan Abu Daud, no 162)

PART 3: SOLAT JAMAK. QASAR (PENDEK) ATAU TAMAM (PENUH)?
Bahawa Rasulullah s.a.w sewaktu perang Tabuk, selalu menjamak sembahyang Zohor dengan Asar (jamak taqdim) bila berangkat sesudah tergelincir matahari (setelah masuk waktu Zohor), tetapi apabila berangkatnya sebelum matahari tergelincir (sebelum waktu Zohor) maka sembahyang Zohor diundurkan Baginda, dan dihimpunnya sekali dengan Asar (jamak ta’khir). Begitu pula dalam sembahyang Maghrib, iaitu sekiranya baginda berangkat sesudah matahari terbenam (telah masuk waktu Maghrib), dijamaknya Maghrib dengan Isyak (jamak taqdim). Tetapi kalau berangkatnya itu sebelum matahari terbenam, diundurkannya Maghrib itu sampai waktu Isyak dan dijamaknya dengan sembahyang Isyak (jamak ta’khir).
[Hadis Riwayat Imam Abu Dawud]
“Apakah sebab yang membolehkan kita untuk melaksanakan jamak?”

Ø  Jamak sebab hujan:
a.      Hanya dapat dilakukan oleh Jemaah yang solat di masjid SAHAJA.
b.      Jamak taqdim SAHAJA.
c.       Hujan tidak berhenti sehingga Jemaah selesai solat.
d.      Hujan lebat.
Ø  Jamak sebab sakit:
a.      Imam Ahmad berpendapat HARUS bagi individu yang sakit tenat dan berat menjamakkan solat supaya tidak dibebani dengan menantikan waktu solat dan agar mereka dapat berehat.
Ø  Jamak sebab hajat atau sebab darurat:
a.      Syarat-syarat:
                                                              i.      Tidak dijadikan kebiasaan atau adat.
                                                             ii.      Hajat itu benar-benar mendesak.
                                                           iii.      Tidak dijadikan alat bagi mempermain-mainkan agama dan muslihat bagi mereka yang malas mengerjakan solat.

Sebagai pelajar di negara non-Muslim dan mempunyai kekangan dalam hendak kita mendirikan solat di pertengahan gap class, kita boleh mengamalkan jamak atas sebab yang ke #3: DARURAT.
Masalah terlepas waktu solat akan menjadi satu benda yang norma tambah lagi apabila musim sejuk nanti bilamana jangka masa waktu Zohor dan Asar yang sangat pendek.
Allah itu lagi Maha Mengetahui keadaan seorang hambaNya, insyaAllah kita boleh menjamakkan solat yang tertinggal seperti yang dinyatakan didalam hadis yang telah dipetik.
Ø  Zohor + Asar
Ø  Maghrib + Isyak

TETAPI bagi atas sebab darurat ini, solat jamak yang dilakukan haruslah jamak tamam (penuh).

Bilamana bilangan rakaat yang dilakukan bagi setiap solat adalah penuh dan tidak diqasarkan (dipendekkan).

KENAPA?

Syarat qasar solat jamak:
·         Mempunyai jarak tertentu kerana bermusafir. Tiada jarak khusus yang ditetapkan oleh Allah dan RasulNya.
o   Mazhab Hanafi: 3 malam iaitu lebih kurang 125km.
o   Mazhab Maliki, Hanbali: 2 marhalah (80km)
o   Mazhab Syafie: 2 marhalah (96km)

Tempoh boleh mengqasarkan solat:
·         Tiada tempoh khusus yang ditetapkan.
o   Mazhab Hanafi: kurang daripada 15 hari
o   Mazhab Syafie, Maliki dan Hanbali: berniat menetap di sesuatu tempat kurang daripada 4 hari tidak termasuk hari tiba dan keluar.
o   Bagi mereka ayng tidak menetapkan tempoh: jumhur sepakat harus melakukan qasar sepanjang tempoh tersebut.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Stay tuned untuk bahagian ke #2 Fiqh Luar Negara dari AZAM Russia 😊


Post a Comment