MOSCOW | Debat PiDZA 2.0

0 comments

Bismillahirrahmanirrahim.


Assalamualaikum w.b.t



Setinggi-tinggi penghargaan dan tahniah diucapkan kepada Kelab Umno Moscow (Kumosc) dengan kerjasama Kedutaan Besar Malaysia dan Badan Perhubungan Negara Russia kerana telah berjaya menganjurkan satu Pertandingan Debat Piala Dato Zainol Abidin (PiDZA) 2.0 pada 21 dan 22 February 2015 bertempat di Kedutaan Besar Malaysia dan diketuai oleh saudara Izzat Nazri selaku pengarah projek.Alhamdulilah pertandingan yang dianjurkan telah berlangsung dengan begitu lancar.








Pertandingan ini melibatkan 6 pasukan daripada 5 buah universiti iaitu I.M sechenov First Moscow State Medical University ( MSMU ), Russian National Research Medical University ( RNRMU ), Kursk State Medical University, Nizhny Novgorod State Medical Academy dan Moscow Aviation Institute (MAI ). Namun hanya 4 pasukan yang layak mara ke peringkat separuh akhir seterusnya ke peringkat akhir bagi merebut gelaran juara PiDZA 2015. Pendebatan ini dijalankan dalam Bahasa Melayu mengikut gaya Perdebatan ala-Parlimen Malaysia dan setiap pusingan debat terdiri daripada pasukan kerajaan (pencadang) dan pihak pembangkang.





Usul yang diperdebatkan pada peringkat akhir ialah Demi kemakmuran negara:Akta hasutan perlu dikekalkan.Juara Debat ini telah dimenangi oleh pasukan dari Moscow Aviation Institute (MAI) dengan membawa pulang piala pusingan buat julung kalinya. Tahniah diucapkan kepada para pemenang. Melalui program ini, bakat- bakat para pelajar perubatan dan pelajar kejuruteraan dapat dicungkilkan.Moga Kumosc terus maju jaya.



Wallhu'alam.


Post a Comment